Foto: Alexander Hagerius

Ljusets kapell

Ljusets kapell är Alingsås pastorats begravningskapell.

Ljusets kapell är Alingsås pastorats begravningskapell. Kapellet uppfördes 1961. Detta kapell är avsett att användas av alla trosinriktningar samt borgerliga begravningsceremonier.

Kapellet består av en kvadratisk ceremonisal som får allt sitt ljus från takets lanternin. Lanterninen är helt glasad med bågar av silverfärgat stål. De långsmala rutorna av abstrakta glasmosaiker är komponerade av Håkan Sundström och utförda av Hasse Kuhn vid AB O Nyberg, Stockholm. De färgade glasen sitter i blyspröjsar. Det rektangulära förrummet utgörs av en inglasad del av exteriörens pelargång, tillkommen 1981. Längs långsidorna står bänkar, bord och stolar samt ett par kapphängare. I förrummet finns även en handikapptoalett. Kapellet renoverades och byggdes till år 2008. I samband med detta så förlängdes lokalen och altaret samt avskedsplatsen fick en bättre inramning.

Under 2017 renoverades det gamla klocktornet och taket byttes ut mot ett konstverk i glas föreställande en duva som flyger upp mot skyn i glas. Konstverket är tillverkat av lokala företagare.

Interiören i ceremonilokalen består av 110 vitpigmenterade stolar kopplade i en bågform mot altaret. Det finns en digital orgel, digitalt piano samt högklassig ljudanläggning. Det finns också en projektor som kan användas för bildvisning.

Innanför ceremonilokalen finns ett mindre avskedsrum som kan användas för det lilla sällskapet.

I Ljusets kapell finns även kontor, bisättningslokal, urnrum samt krematorium.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen svarar för skötseln av sju kyrkogårdar i Alingsås med omnejd och har lång erfarenhet och hög kompetens inom kyrkogårdsskötsel.

Val av gravplats

På alla kyrkogårdar och begravningsplatser inom Svenska kyrkan i Alingsås finns både kist- och urngravar. Tillsammans med personalen på kyrkogårdsförvaltningen väljer ni ut en gravplats för den som avlidet.

Gravskötsel och prislista

Vill du ha hjälp att sköta graven? Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv – låt oss hjälpa till. Vi är ändå på plats och sköter kyrkogårdarnas allmänna ytor.