Kyrkor

Här finner du mer information om våra kyrkor och vad som händer i din församling.

Christinae kyrka

Christinae kyrka har en omfattande verksamhet för alla åldrar. Musiklivet är rikt och präglar gudstjänstlivet. Christinae kyrka erbjuder många mötesplatser av olika slag där det finns tillfälle både till gemenskap och fördjupning. Välkommen!

Landskyrkan

Landskyrkan är en av Alingsås mest populära kyrkor vad gäller dop, vigsel och begravning. Kyrkans ljusa varma färger och det vackert målade taket från 1765 bidrar säkerligen till detta. Från och med hösten 2022 firas inga söndagsgudstjänster i Landskyrkan. Dessa kvällsgudstjänster kl. 18 är numera förlagda till Christinae kyrka, dit även Landskyrkans övriga verksamhet är flyttad. Varmt välkommen dit! Landskyrkan är dock tillgänglig för dop och vigsel på lördagar samt för begravning på fredagar.

Noltorpskyrkan

Noltorpskyrkan är en samarbetskyrka mellan EFS och Svenska kyrkan. Här finns ett aktivt gudstjänstliv som präglas av lekmannamedverkan samt ett brett utbud av verksamheter för människor i alla åldrar.

Stockslyckekyrkan

Stockslyckekyrkan är en kyrka för alla åldrar. Vi kallar ofta Stockslyckekyrkan för "Vardagskyrka" då det under veckorna sjuder av liv och rörelse i våra lokaler. Här finns många tillfällen för barn, unga, medelålders och äldre att träffas i olika sammanhang.

Hemsjö kyrka

Hemsjö kyrka är välkänd för sin fina akustik och är en eftertraktad kyrka att hålla konserter i. Det är vanligt att kyrkan används som inspelningslokal av konserter.

Ödenäs kyrka

Välkommen till Ödenäs församling! Här hittar du nyheter som rör verksamheten i församlingen.

Ekumenisk sommarkyrka i Bälinge

Bälinge kyrka har medeltida ursprung och är till sina äldsta delar troligen uppförd under 1200-talet.

Färgengården

Färgengården - en pärla vid sjön Färgen. Kyrkans lägergård är en härlig plats att vistas på, inte långt från stan. Många människor förknippar Färgengården med en plats där man trivs!

Ljusets kapell

Ljusets kapell är Alingsås pastorats begravningskapell.