Sjukhuskyrkan

Patienter, anhöriga och personal på svenska sjukhus har alla sjukhuskyrkans stöd.

Samtal och stöd
Sjukhuskyrkan på Alingsås lasarett är en del av de kristna kyrkornas gemensamma arbete med andlig vård i sjukvården. Vi finns till förfogande för samtal och stöd för patienter, närstående och för personal. När människor upplever och står nära sjukdom, ohälsa eller att livet är hotat uppstår tankar om liv och död, relationer och roller, och om livets mening och djupaste värde. Sjukhuskyrkan finns som en resurs för enskilda samtal, gruppsamtal samt vid krissituation.

Tystnadsplikt
Vid alla samtal inträder tystnadsplikten och det förs inga journaler. Vi som arbetar inom sjukhuskyrkan gör det på kristen grund, men du är välkommen att höra av dig oberoende av tro eller livsåskådning.

Andra möjligheter
Du kan alltid söka dig till sjukhuskyrkan för bön och andakt. Andra möjligheter är t.ex. dop, nattvard, bikt, avskeds- eller minnesstund. Det finns möjlighet att träffas på aktuell avdelning, i Stilla rummet eller Sjukhuskyrkans rum.
Sjukhuskyrkan ingår i Palliativa teamet med sjukhuspräst, men är också en resurs i AT-läkarnas utbildningsprogram med forum för etiska samtal och fördjupande reflektion.

Kontakt
Sjukhuskyrkan och Stilla rummet finns på entréplan. Vi finns på sjukhuset varje vecka, särskilt tisdagar, men nås enklast genom telefon eller mejl.
Hör gärna av dig!

Kontakt med sjukhuskyrkan