Präst: Britt Grandin
Foto: Lollo Konnebäck

Dop

Dopgudstjänsten är ett tillfälle att tillsammans med släktingar och vänner välkomna en ny människa till livet, eller att som vuxen låta sig döpas in i den kristna världsvida gemenskapen.

I dopet fogas den som döps in i livets stora sammanhang. Det är början på en gemenskap med Gud som omfattar hela livet. Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan i Alingsås erbjuder dop enligt något av följande alternativ:

Dop i Christinae kyrka, Alingsås. Foto: Lollo Konnebäck
  • Dop i församlingens mitt – dopet ingår som en del i den vanliga gudstjänsten.
  • Dop i nära anslutning till en gudstjänst – oftast direkt efter söndagens förmiddagsgudstjänst.
  • Dop i dopgudstjänst – oftast på lördag eftermiddag.

Var kan dop äga rum?

Dop kan äga rum i alla kyrkor i Svenska kyrkan i Alingsås, vilket innefattar Alingsås, Hemsjö och Ödenäs församlingar. Valet av kyrka hänger bland annat samman med önskemål om dopdag, präst och dopgudstjänstens utformning. Upp till tre barn/personer kan döpas vid samma gudstjänst. Det finns också möjlighet till dop vid särskilt avtalad tid och plats.

För att underlätta möjligheterna till gemenskap omkring dopet ställer församlingen så långt det är möjligt lokaler till förfogande för dopkaffe om så önskas.

För bokning av dop, bröllop eller begravning

Församlingsexpeditionen
alingsas.forsamlingsexpedition@svenskakyrkan.se

Dopgudstjänstens sånger och psalmer

Här kan du lyssna på ett urval av sånger och psalmer som kan sjungas av alla eller en solist.

Frågor och svar om dopet

Här finner du svar på frågor kring själva dopgudstjänsten och dess moment.

Lyssna på sånger som passar vid dop

En lista med sånger som passar på dop och även i andra sammanhang. Listmakare är David Åberg, organist och lärare på Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Läs mer om dop