En flicka sticker ner ett tänt ljus i sanden i en stor ljusbärare.
Foto: Johannes Frandsen

Svenska kyrkan i Sundbyberg

Strax norr om Stockholm har vi Sundbyberg - Sveriges snabbast växande stad. Vi vill vara en viktig del av ditt liv här. Välkommen att delta i aktiviteter och evenemang. Bli gärna medlem eller volontär!

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Aktuellt i Sundbybergs församling

Ett suddigt kors.

Stilla veckan och påsken i Sundbyberg

På söndag 24 mars börjar stilla veckan, vilket inleder påsken. Välkommen att besöka aktiviteterna och gudstjänsterna i stilla veckan och påskhelgen.

Sjung in våren med Valborgskören

Har du körvana och längtar efter att få sjunga om hur "Vintern rasat ut bland våra fjällar"? Då är du varmt välkommen till Valborgskören som kommer att framträda i Skytteholmsparken (Solna) på Valborg. Vi träffas till tre övningstillfällen före Valborg - perfekt om du inte vill binda upp dig!

Babyrytmik, fredagar kl. 10-11.30 i Ursvik

På babyrytmiken blandar vi sånger och ramsor med enkla rörelser. Ett musikaliskt tillfälle för barnen och en stund av social samvaro med andra föräldrar och barn. Fredagar, på Krubban i Ursvik, med start 26 januari. 10.00-10.30 Barn 10-18 månader 10.30-11.00 Gemensam fika för båda grupperna 11.00-11.30 Barn 0-9 månader Ledare: Jessika Grape, musikpedagog. Drop in, anmälan behövs ej!

Aktuella rekryteringar

En barnkör sjunger och gestikulerar med armarna i ett klassrum. En kvinnlig körledare i förgrunden.

Kyrkomusiker som vill inspirera barn och unga till livslångt musicerande

Nu söker vi en kyrkomusiker på 100% till Sundbybergs församling. Vi söker dig som brinner för att jobba med barn och unga. Du har som lägst en kyrkomusikerutbildning på C-nivå, helst med tidigare erfarenhet av att leda körer.

Svenska kyrkan Sundbyberg söker pedagog med musikalisk inriktning

Välkommen att söka tjänsten som ungdomspedagog till Svenska kyrkan i Sundbyberg, en arbetsplats med gott om plats för goda idéer och visioner. Hos oss får du möjlighet att vara kreativ och på olika sätt driva verksamheter och bygga relationer.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet

Vill du få aktuell information om vad som är på gång i Svenska kyrkan Sundbyberg - då ska du prenumerera på vårt nyhetsbrev! Med det håller du dig uppdaterad om våra aktiviteter för stora och små, retreater, gudstjänster, konserter och andra evenemang.

Barn och familjer i Sundbybergs församling

Några mammor sitter i en ring på golvet med sina bebisar. En bebis tittar nyfiket på ett levande ljus som står i mitten.

Barn och familj

Här hittar du information om höstens föräldrabarngrupper, småbarnsgudstjänster och fredagsmys. Här finns också inspelade sångstunder, så du kan sjunga hemifrån tillsammans med oss!

Föräldrabarngrupp

För barn 0-1,5 år med föräldrar. Vi träffas en gång i veckan i våra grupper, under terminstid på Lammet i församlingshemmet på Prästgårdsgatan 11 i Sundbyberg. Då blir det lek, fika och gemensam sång- och rytmikstund.

Goda grannar i Sundbyberg

Ett anteckningsblock och en penna på ett bord.

Få hjälp med ditt CV

Du som är arbetssökande kan nu få hjälp av Magnus Ahlqvist, diakon, att skriva ditt CV. Boka dina 45 minuter i Hallonbergens bibliotek på torsdagar 13.00-14.00, 14.00-15.00 Se till att rätt arbetsgivare får upp ögonen för dig! Hör av dig senast tisdagen före till Magnus på tfn.: 072-732 95 40 eller E-post: magnus.ahlqvist@svenskakyrkan.se

Illustrativ bild för digitalt språkcafe i Sundbyberg

Digitalt Språkcafé

Kan du lite svenska, men vill lära dig mer? Välkommen till digitalt språkcafé!

Ge och få stöd

Volontär

Volontärarbetet präglas av glädje, gemenskap och möjlighet till utveckling. Som volontär i församlingen är du en viktig stöttepelare i kyrkans verksamheter.

Samtal och stöd

Behöver du någon att prata med? Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och du är ledsen, orolig eller rädd. Då gör det skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på vad du tänker och känner. I kyrkan kallar vi sådana samtal för själavårdssamtal.

En person med en tatuering på handryggen sitter vid ett bord.

Fonden för hjälpbehövande i Sundbyberg

Livet kan ibland vara extra svårt och ekonomin bräcklig. Genom församlingens Fond för hjälpbehövande kan människor i Sundbyberg i ekonomiska svårigheter få tillfällig hjälp med till exempel matinköp, vinterkläder till barnen eller livsnödvändig medicin. Diakonerna förmedlar bidrag efter samtal.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar och det som sägs stannar mellan er. Jourhavande präst tar emot samtal alla dagar 17-08. Ring 112 och fråga efter jourhavande präst.

Palveleva puhelin

Finskspråkig telefonjour. Om du behöver samtala om din livssituation på finska kan du ringa Sverigefinska telefonjouren. Palvelevassa puhelimessa voit keskustella luottamuksellisesti. Voit puhua suomea. 020-262500, Joka ilta klo 21-24.

Panoramabilder

Panoramavyer över kyrkorna, kapellet, samlingslokalerna och begravningsplatsen

Här hittar du direktlänkar till 360°-bildvisningar över våra byggnaders interiörer och begravningsplatsens område.