Minneslund

Minneslund är en gemensam anonym gravplats och får ej beträdas. Man kan välja på Spridning eller Nedgrävning av askan. Gravsättning sker året om.

Minneslunden är en gemensam gravplats med anonym karaktär. Den vårdas med daglig tillsyn och utan kostnader för de som har anhöriga gravsatta där.
Anhöriga har ej rätt att närvara vid gravsättningen och gravsättningsdatum/tid kan ej bokas.

Askans läge i minneslunden markeras inte, anhöriga kan ej få vetskap om askans placering. Efter gravsättning av askan skickas ett minnesbrev hem till anhörig som är beställare av gravsättningen.

Plantering av sommarblommor, ljung, samt snittblommor, får endast placeras på angiven plats.
Blommor från begravningsceremoni får ej läggas i minneslunden.
Gravvårdar och planteringar får inte förekomma. Särskild plats får inte markeras.

Gravlyktor, marschaller, kransar, foton, namn på avliden samt annan utsmyckning är ej tillåten och kommer att plockas bort.

Sundbybergs Begravningsverksamhet ansvarar för all skötsel i minneslunden.

Gravljus får endast placeras på angiven plats. Gravljus får ej placeras på gräsmattan, vid träd och buskar.
Under perioden 1 maj-31 oktober är det ej tillåtet med gravljus pga. av brandfara. Övrig tid placeras gravljus med lock på de hållare som finns utplacerade.

Eftersom Minneslunden är en anonym gravplats för vi inte in några namn i pärmen om anhöriga inte själva meddelat detta skriftligen.

Det går att skicka in önskemål om att vi för in namnet på den avlidne/-a till en minnespärm som står bakom en inglasad nisch och visar aktuell dag. Avlidna visas efter dödsdag.
I denna pärm skrivs namn, även födelseort och dödsort om det önskas, tillsammans med födelse-och dödsdag på den avlidne/a.
Inga namn på anhöriga skrivs in. Namn gallras efter 25 år.

Posta önskemål till: Begravningsverksamheten, Svenskakyrkan i Sundbyberg, Box 1170, 172 24  SUNDBYBERG.
Du kan även maila till: sundbyberg.begravningsplats@svenskakyrkan.se