Sundbybergs begravningsplats

Begravningsplatsen ligger vackert belägen vid Lötsjön i Sundbyberg. Den utstrålar lugn och harmoni och har en stor variation av växter. Begravningsplatsen är därför välkomnande både sommar som vinter.

Det är enkelt att åka med kollektivtrafiken till begravningsplatsen, använd gärna SLs reseplanerare

Aktuellt på begravningsplatsen

Kulturgravar

På Sundbybergs begravningsplats finns 115 kulturgravar med särskilda historiska eller estetiska kulturvärden. Skötseln av dessa bekostas av begravningsavgiften. Du kan läsa mer om gravarna här (sidan är under upparbetande).

Se dig omkring på begravningsplatsen

Här hittar du panoramavyer och kan klicka på en karta för att se olika områden på begravningsplatsen.

SÖK GRAVSATTA på gravar.se nedan. Obs! för att sökfunktionen ska fungera behöver du ha med genitiv-s i Sundbybergs församling, det går inte att hitta något om du bara skriver Sundbyberg.

Hitta graven

Söker du efter gravsatt? Sök bland gravsatta på kyrkogårdar i hela Sverige

Förvaltningsbyggnaden med Samlingssal

Den nya förvaltningsbyggnaden färdigställdes i november 2017. Vackert belägen vid Lötsjöns nordvästra strand ligger Sundbybergs begravningsplats. En naturskön och harmonisk plats som erbjuder både värdefull kulturhistoria och prisbelönt arkitektur av Wingårdhs Arkitektkontor. Här kan du sig dig omkring inne i lokalerna.

Kontakta oss

Kontakta oss om för att boka begravning eller för att ställa dina frågor om till exempel gravskötsel eller gravrätt.

Kyrkogård och kapell

Bakom Lötsjökapellet breder Sundbybergs begravningsplats ut sig som en lugn och promenadvänlig park, kantad av olika typer av gravkvarter. I anslutning till kapellet ligger sedan 1974 minneslunden med egen byggnad.

Begravningen

Då de anhöriga beslutar om begravningsform och ritual bör den avlidnes eventuella önskningar följas så långt det är möjligt

Gravplatser

Vi hjälper gärna till med information och rådgivning om vilka olika gravskick som finns och bestämmelserna kring dessa.

Gravskötsel

Du kan välja mellan ett- eller treårigt gravskötselavtal. Här kan du läsa mer om gravskötsel.

Vår verksamhet

Vi har i uppdraget att ansvara för drift och skötsel av Sundbybergs begravningsplats samt för verksamhet inom Lötsjö kapell. Svenska kyrkan i Sundbyberg är huvudman för begravningsverksamheten.

Skriften "Om begravning" finns tillgänglig på nio olika språk

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

kontakt

08-635 33 70 | sundbyberg.begravningsplats@svenskakyrkan.se