Musik i Sundbybergs kyrka
Foto: Lydia Stenflo

Musik i Sundbybergs församling

Svenska kyrkan i Sundbyberg erbjuder ett rikt musikliv med sju körer och fullspäckade konsertprogram för alla åldrar.

Projektkör

Sjung in våren med Valborgskören

Har du körvana och längtar efter att få sjunga om hur "Vintern rasat ut bland våra fjällar"? Då är du varmt välkommen till Valborgskören som kommer att framträda i Skytteholmsparken (Solna) på Valborg. Vi träffas till tre övningstillfällen före Valborg - perfekt om du inte vill binda upp dig!

Peace I leave with you, konsert 24 mars kl. 16 i Sundbybergs kyrka

"Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Känn ingen oro och tappa inte modet" (Joh. 14.27) har inspirerat till kompositioner som framförs denna konsert. På palmsöndagen.

Haydns Jesu sju ord på korset, långfredag 29 mars 15 i Sundbybergs kyrka

Jesu sju ord på korset är ett beställningsverk av Jesuitprästen Padre José i början av 1780-talet. Här framförs Joseph Haydns lidelsefulla stråkkvartett av Lumenkvartetten, organist och sångsolist.

Haydns Skapelsen, 14 april kl. 16 i Sundbybergs kyrka

framförs av Drottningsholms barockensemble, dubbelkör och solister.

Sol på jorden med Riltons Vänner, musik och mässa, fredag 19 april kl. 19 i Sundbybergs kyrka

Sångensemblen Riltons vänner: Johanna Löf-Cervin, Daniel Greayer, Mia Greayer, Linnéa Rilton och Sebastian Rilton

Med pipor och trumpeter, 28 april kl. 18 i Sundbybergs kyrka

Vi är blommor, 28 maj kl. 17.30 i Sundbybergs kyrka

Barnkörerna Småfåglarna och Sångfåglarnas vårkonsert

En kväll med Roman - den svenska musikens fader, 2 juni kl. 18 i Sundbybergs kyrka

Medverkande: Sundbybergs kyrkokör, Elin Skorup  sångsolist, Anna Paradiso Laurin cembalo, Barockensemble och Fredrik Ewaldsson dirigent

Församlingens körer

Finska kören

Finska kören övar i Sundbybergs kyrka på tisdagar.

Kyrkokören

Kyrkokören är en blandad kör som sjunger allt från populärmusik till klassiskt.

Alla-kan-sjunga-kören: Tusen röster

Sjunger du i duschen, i bilen eller när du städar? Har du funderat på att börja sjunga i kör men inte vågat ta steget? Vi ses varje torsdag kl 18.30 - 20.00 i Sundbybergs kyrka. Kören kräver inga förkunskaper och är kostnadsfri.

Några äldre kvinnor står med notblad och sjunger tillsammans.

Allegrokören

Seniorkören Allegrokören sjunger allt från visor till kyrkomusik.

Vokalensemblen Sundbyberg

Vokalensemblen Sundbyberg består både av musikutbildade, körledare och erfarna körsångare. Vokalensemblen gör inspelningar och vill främja utvecklingen av nyskriven svensk körmusik genom beställningar och tonsättarsamarbeten. Musicerandet kännetecknas av andningens betydelse, god intonation, och passion.

Motettkören

Motettkören är en blandad kör som sjunger mycket klassisk musik.

Barn- och ungdomskörer

Svenska kyrkan i Sundbyberg har barnkör och ungdomskör för de yngre församlingsborna.

Fri Musikundervisning i orgel

Församlingen erbjuder ett begränsat antal timmar för så kallad fri musikundervisning på kyrkans orgel, vilken är ämnad att främst sörja för återväxten inom kyrkomusikeryrket. För detta ställs en del krav, bland annat tidigare pianoundervisning - vi kan tyvärr inte ta emot pianonybörjare. Vidare krävs en uttalad vilja att framöver kunna fungera som kyrkomusiker.

Information lämnas av organist Fredrik Ewaldsson.

Fredrik Ewaldsson, 08-635 33 76
fredrik.ewaldsson@svenskakyrkan.se

Församlingens musiker

Lunchmusik

Välkomna till en stunds musik vid lunchtid i Sundbybergs kyrka!