Musik i Sundbybergs kyrka

Musik i Sundbybergs församling

Svenska kyrkan i Sundbyberg erbjuder ett rikt musikliv med sju körer och fullspäckade konsertprogram för alla åldrar.

6 oktober 18.00 Musik och mässa Sundbybergs kyrka

Nittonde söndagen efter trefaldighet firar vi Musik och mässa i Sundbybergs kyrka med Sundbybergs kyrkokör och sångsolist Petter Snive.

12 oktober 16.00 Liberté Sundbybergs kyrka

Lördag 12 oktober gästas vi av den semiprofessionella kören Collegium Vocale från Hannover som tillsammans med Vokalensemblen Sundbyberg framför Francis Poulecs stora körverk Figure Humaine.

13 oktober 16.00 Enhörningens Elegans Duvbo kyrka

På tacksägelsedagen gästas Duvbo kyrka av Blockflöjtsensemblerna Flauto Sera och Flauto Alba.

25 oktober 19.00 Höstjazz Sundbybergs kyrka

Denna fredag framför Tommy Löbel Swing Band och Big Papa´s Jazzmen swing och traditionell New Orleans jazz i sakral anda.

2 november 18.00 Minnesgudstjänst Duvbo kyrka

Vi minns våra nära och kära i en minnesgudstjänst i Duvbo kyrka. Välkommen även under dagen till kyrkogården på Sundbybergs begravningsplats, Kyrkgårdsvägen 2, Sundbyberg

3 november 16.00 Faurés requiem Sundbybergs kyrka

17 november 16.00 Orgue Romantique Sundbybergs kyrka

Söndagen före domsöndagen bjuds vi på fransk musik av några framstående franska orgeltonsättare men också svensk och tysk romantik.

1 december 11.00 Adventsmässa Sundbybergs kyrka

1 december 15.00 Adventsgudstjänst Duvbo kyrka

Församlingens körer

Finska kören

Finska kören övar i Sundbybergs kyrka på tisdagar.

Kyrkokören

Kyrkokören är en blandad kör som sjunger allt från populärmusik till klassiskt.

Alla-kan-sjunga-kören: Tusen röster

Sjunger du i duschen, i bilen eller när du städar? Har du funderat på att börja sjunga i kör men inte vågat ta steget? Vi ses varje torsdag kl 18.30 - 20.00 i Sundbybergs kyrka. Kören kräver inga förkunskaper och är kostnadsfri.

Allegrokören

Seniorkören Allegrokören sjunger allt från visor till kyrkomusik.

Vokalensemblen Sundbyberg

Vokalensemblen Sundbyberg består både av musikutbildade, körledare och erfarna körsångare. Vokalensemblen gör inspelningar och vill främja utvecklingen av nyskriven svensk körmusik genom beställningar och tonsättarsamarbeten. Musicerandet kännetecknas av andningens betydelse, god intonation, och passion.

Motettkören

Motettkören är en blandad kör som sjunger mycket klassisk musik.

Barn- och ungdomskörer

Svenska kyrkan i Sundbyberg har barnkör och ungdomskör för de yngre församlingsborna.

Fri Musikundervisning i orgel

Församlingen erbjuder ett begränsat antal timmar för så kallad fri musikundervisning på kyrkans orgel, vilken är ämnad att främst sörja för återväxten inom kyrkomusikeryrket. För detta ställs en del krav, bland annat tidigare pianoundervisning - vi kan tyvärr inte ta emot pianonybörjare. Vidare krävs en uttalad vilja att framöver kunna fungera som kyrkomusiker.

Information lämnas av organist Fredrik Ewaldsson.

Fredrik Ewaldsson, 08-635 33 76
fredrik.ewaldsson@svenskakyrkan.se

Fredrik Ewaldsson

Organist, Svenska kyrkan i Sundbyberg

Mer om Fredrik Ewaldsson

Musikundervisning orgel

Församlingens musiker

Helena Bjarnle

Kyrkomusiker, Körledare

Helena Eliasson

Körledare, Musiker

Fredrik Ewaldsson

Organist

Rikard Lindberg Karlsson

Organist, Körledare

Maria Nordenback-Kress

Körledare, Kyrkomusiker

Hans-Ove Olsson

Körledare

Lunchmusik

Välkomna till en stunds musik vid lunchtid i Sundbybergs kyrka på onsdagar kl 12.15 för en kort lunchkonsert om ca 20 min.