En vitklädd man böjer sig ner över dopfunten, medan prästen läser ur psalmboken.
Foto: Magnus Aronson, Ikon

Dop av unga och vuxna

Att döpas som ung eller vuxen innebär att du själv har beslutat hur du vill ha det med Gud. Som döpt kan du också själv bli dopfadder till ett barn.

I Svenska kyrkan kan man döpas i alla åldrar men man döps bara en gång. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan och den världsvida kyrkan - en del av något större.

Att döpas som ung eller vuxen innebär att du själv har beslutat hur du vill ha det med Gud. Du svarar själv ja på frågan om du vill bli döpt till den kristna tron.

Sundbybergs församling arrangerar regelbundet vuxenundervisning i den kristna tron.

Att bli döpt som vuxen är ett medvetet sätt att ställa sig i det godas tjänst. Som döpt kan du också själv bli dopfadder för ett barn.

Att vara medlem i Svenska kyrkan innebär att du stöttar all den verksamhet som bedrivs såsom stödgrupper för människor i sorg, konfirmandundervisning, arbete bland utstötta och ensamma, gudstjänster, dop och begravningar.

När du är medlem kan du gifta dig i Svenska kyrkan samt vid livets slut få en begravningsgudstjänst.

Medlem i avvaktan på dop

När man döps i Svenska kyrkan blir man också medlem i organisationen. Men det går utmärkt att vara medlem och därmed stödja församlingens verksamhet utan att vara döpt.

Om dina föräldrar skrev in dig som medlem när du var barn men du aldrig blev döpt får du ett erbjudande om dop när du fyller 18 år. Du kommer att fortsätta att vara tillhörig medlem i Svenska kyrkan även om du inte blir döpt.

Om dina föräldrar bara lät dig bli antecknad i avvaktan på dop men du inte döptes blev du inte medlem. Då får du ett brev när du fyller 18 år med inbjudan till dop och medlemskap. Om du då inte hör av dig kommer du inte längre att finnas i våra register.

Före 1996 blev alla barn som föddes till föräldrar som var medlemmar i Svenska kyrkan antecknade i avvaktan på dop.

Ibland händer det att dop inte har registrerats, t.ex. om du döpts i ett annat kristet samfund eller i utlandet. Får du ett brev från oss där det står att du inte är döpt trots att du är det kan du höra av dig så skriver vi in det i registret.

Kontakt och bokning

Elsa Moraeus, präst