Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Backa pastorat

Välkommen till Svenska kyrkan i Backa pastorat. Här finns två församlingar – Backa och Tuve-Säve – med sju kyrkor och med många olika mötesplatser för människor i alla åldrar.

Närbild på påskliljor.

Påsk i Backa pastorat

Vad händer i kyrkan i påsk? Här hittar du information kring gudstjänster, mässor, konserter och andra sammankomster under årets påskhelg.

ABC - Alla barn i centrum

Vill du inspireras och utvecklas i ditt föräldraskap? Träffa andra föräldrar och dela erfarenheter, utmaningar och tips? Ta del av vad forskningen säger om barns utveckling, råd och verktyg för att stärka relationen till ditt barn? Då är du välkommen till Alla barn i centrum – ABC. Tors 2024 17.00, Backa församlingshem.

En kvinna sitter på en klippa och tittar ut över vattnet.

Leva vidaregrupper i Backa pastorat

Att förlora någon som står en nära förändrar livet. Varje människas sorg är unik, men att möta andra som känner igen det man går igenom kan göra sorgen lättare att bära.

Dop

Vart är vi på väg? Vi reser mot gemenskap och omsorg livet ut. Hoppa på tåget! Vi är med dig på resan genom livet med dopet som första hållplats. På denna sidan kan du bland annat gå virtuella vandringar i Backa pastorats kyrkor, utforska lokaler till dopkalaset och boka dopet direkt på webben!

Församlingsbladet nummer 1 2024.

Församlingsbladet nr 1

Nu är året första församlingsblad här! I detta blad kan du bland annat läsa om Backa pastorats förskolor, ta del av en artikel med polis Håkan Bredinge och se vad som är på gång i pastoratet under våren. Missa inte två nya avsnitt av podden 15 minuter i soffan med förskolerektor Sofia Svensson och polis Håkan Bredinge. Läs och lyssna här!

Lediga tjänster

Just nu söker vi en församlingsherde till Backa församling och ungdomsledare 30% till Backa församling. På denna sida kan du läsa mer om tjänsten. Välkommen med din ansökan!

Påsk i Backa kyrka.

Veckans gudstjänster

På söndag är det Palmsöndagen och temat är Vägen till korset. Välkommen att fira gudstjänst i Backa pastorats kyrkor!

Appen Kyrkguiden

I appen Kyrkguiden kan du ta del av allt som sker i pastoratets kyrkor och församlingshem. Appen är gratis och finns både till Android och iPhone. På denna sida kan du läsa mer om hur du laddar ner och använder Kyrkguiden.

Jungfru Marie bebådelsedag

Denna vecka är det Ulrika Stenbäck, diakon, som förmedlar Veckans ord på vägen, inspelat i Backa kyrka.

Veckans ord på vägen, församlings- och månadsblad, poddtips och digitala inslag som 15 minuter i soffan och intervjuer.

Ta del av Backa pastorats digitala kyrka!

Några kommande evenemang!

Gemenskapsträff

Umgås, fika och föredrag - "150 år av internationellt engagemang" med Anders Stenbäck. Om Svenska kyrkans internationella engagemang de senaste 150 åren och det fortsatta samarbetet genom Act Svenska kyrkan.

One with them

OBS! Nytt datum. One with them är nationella bönesamlingar för den förföljda kyrkan med berättelser, reportage, sånger och bön. Digital sändning från Open Doors.

Musik i marskvällen

Sara och Stefan Lindblom bjuder på sång och musik!

Påskdrama med små och stora

Från intåget i Jerusalem till korset och uppståndelsen.

Påsklunch

Välkommen att dela en stunds gemenskap över en påsklunch i stilla veckan - umgås, samtal och god mat. Biljett hämtas på Mötesplats Tuve.

Korsvandring

Välkommen att gå en korsvandring i Backa kyrka på tisdagen i stilla veckan – följ vägen Jesus gick mot kors och uppståndelse. Drop-in mellan 17.00-19.00.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Vigsel och dop

Boka vigsel online

Här kan du via webben hitta lediga vigseltider i Backa kyrka, Brunnsbokyrkan, Kärra kyrka, Säve kyrka och Tuve kyrka. Om du har en förfrågan gällande någon av pastoratets övriga kyrkor är du välkommen att kontakta oss via telefon, 031-17 98 00.

Boka dop online

Här kan du via webben hitta lediga doptider i Backa kyrka, Brunnsbokyrkan, Kärra kyrka, Säve kyrka och Tuve kyrka. Om du har en förfrågan gällande någon av pastoratets övriga kyrkor är du välkommen att kontakta oss via telefon, 031-17 98 00.

Drop-in vigsel och dop

Nästa drop-in tillfälle är den 4 maj kl. 14-16 i Backa kyrka. Att gifta sig eller döpas kan vara enkelt. Kyrkan ordnar med präst och musik för vigselpar och dopfamiljer. Ingen tidsbokning behövs - kom som ni är!

En hjärtformad ljusstake.

Vi ber tillsammans för fred

I flera av Backa pastorats kyrkor och församlingshem finns en tänd lykta. Denna lykta kommer att lysa så länge det är krig. På denna sida kan du även ta del av en bön för Ukraina och information om hur du kan hjälpa till lokalt genom Göteborgs Stadsmission och Räddningsmissionen.

Samtal, rådgivning, själavård och hjälp

Behöver du någon att prata med? Här finns information om vem du kan vända dig till om du behöver samtalsstöd.

Solljus reflekteras i en kyrkorgels pipor.

Musik i Göteborg

Nu är det enklare för dig att hitta din nästa musikupplevelse. Kyrkorna i Göteborg har en gemensam kalender med konserter och musikevenemang nära dig.