Studiebesök, högtider och kris

Kyrkan bjuder gärna in skolor till studiebesök och olika evenemang så som jul- och påskspel. Om skolor önskar att fira högtider i kyrkan kan vi även hjälpa till med det och om en kris uppstår finns kyrkan här.

Studiebesök

Vi tar emot studiebesök och berättar gärna om kyrkans historia, symboler, akitektur och högtider. Vi kan även tala om Svenska kyrkans tro och livets skeden (dop, konfirmation, bröllop och begravning). Vi anpassar studiebesöken utifrån årskurs, läroplan och intresse. Det går även att anlägga ett musikperspektiv. Samtliga studiebesök är ickekonfessionella, utan inslag av bön eller välsignelse.

Inbjudan

Utöver studiebesök så bjuder vi in till samlingar.

Julspel i Brunnsbokyrkan
I slutet av november erbjuder vi Julspel för årskurs 1 och 2 i Brunnsbokyrkan. Samlingen tar ca 40 minuter. Julspelet handlar om den första julen. Ett interaktivt drama med mycket sång och delaktighet, som både är lättsam och spännande.

Påskdrama i Backa kyrka
I slutet av mars erbjuder vi Påskdrama för årskurs 3 & 4 i Backa kyrka, samlingen tar ca 40 min. På ett pedagogiskt och konkret sätt får eleverna lära sig mer om den första påsken.

Högtider

För de skolor som önskar fira högtider tillsammas i kyrkan så som skolavslutningar och advent-eller julsamlingar bjuder vi gärna in till kyrkan. I samarbete mellan skolan och kyrkan så gör vi ett upplägg som passar er. I de samarbeten mellan skolan och kyrkan så är alla elever välkomna och besöken kommer vara ickekonfessionella, utan inslag av bön eller välsignelse.

Vid kris

Ibland händer saker som är svåra att hantera. Det kan vara ett dödsfall, sjukdom eller olycka som drabbar i såväl närområde men också på ett större samhälleligt plan. Kyrkan är en resurs att tillgå med lång erfarenhet utav samtal i såväl grupp som enskilt. Vi har även möjlighet att öppna upp kyrkorna för de som önskar.

Kontakt/Press

Här hittar du bland annat kontaktuppgifter till expeditionen och medarbetare i Backa pastorat.

Hör av dig till pastoratets pedagoger!