Foto: Alex Giacomini /Ikon

Medlem i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan har drygt 5,5 miljoner medlemmar. En del går till kyrkan varje vecka, medan andra kommer då och då. Det är helt i sin ordning. Det finns många skäl att vara medlem i Svenska kyrkan. En sak har alla gemensam: Du är viktig! Att vara med i Svenska kyrkan är att vara medlem på sina egna villkor.

Det finns många skäl att vara medlem i Svenska kyrkan. På den här sidan kan du läsa om några av dem. För att vara medlem i Svenska kyrkan krävs inte att du står för en särskild bekännelse. Du är viktig, och du behövs!

Är du inte redan medlem är du varmt välkommen att bli det! Genom din medlemsavgift bidrar du bland annat till att Svenska kyrkan kan...

• ...stötta och hjälpa människor som har det svårt. Till exempel genom sjukbesök, sorg- och leva vidare-grupper. Bedriva verksamhet för ensamma och utsatta människor. Ha samtalsgrupper. Och enskild själavård.
  • ...arbeta för en rättvisare värld och mot fattigdom och förtryck bland annat genom Act Svenska kyrkan och genom försäljning av rättvisemärkta produkter.
  • ...ha ett varierat och rikt musikliv för alla åldrar: körer, musikgudstjänster, konserter m.m.
  • ...ha en bred barn- och ungdomsverksamhet: barntimmar, fritids, öppna förskolor, konfirmation, ungdomsgrupper, lägerverksamhet och skolkyrka.

Vad gör kyrkan för dig och mig? Diakon Annika Svensson om medlemskapet

Jag tror att de flesta av oss vet att du som medlem kan gå på fina gudstjänster och konserter. Vi kan gifta oss, vi kan få en begravningsgudstjänst, vi kan döpas och konfirmeras. Vad kyrkan gör mer än detta för dig och mig tänkte jag fundera lite kring.

Ett papper med texten Bli medlem och en pil till en QR-kod sitter fasttejpat på ett träd.

Bli medlem

Vill du bli medlem i Svenska kyrkan? På denna sida kan du fylla i en inträdesblankett direkt på webben alternativt ladda ner blanketten, fylla i och skicka in.

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.