Kakor

Det här är en kaka

En kaka är en liten textfil som lagras på din dator och innehåller information. Det finns två typer:

1. Den ena typen av kaka sparar en fil som ligger kvar på besökarens dator. Filen används till exempel för att du lättare ska kunna använda webbplatsen utifrån dina önskemål och intressen.

Välj bort kakor om du vill

Genom att ändra dina inställningar kan du välja bort kakor som vi använder för att förbättra in användarupplevelse och analysera din och andra besökares användning av webbplatsen. Du kan även välja bort de kakor som används för att länka in sociala medier samt för marknadsföring på andra plattformar.

Allmän information om kakor och lagen om elektronisk kommunikation finns på Post- och telestyrelsens webbplats.

Filmer från YouTube, Vimeo och Streamio

Google maps

Webbplatsen använder ett API från Google för att visa kartor från tjänsten Google maps. Kopplingen till Google maps kräver kakor i kategorin funktionskakor, som du själv kan stänga av under inställningar. VI använder API:et i enlighet med Googles integritetspolicy.

Analysverktyg för webbstatistik

Svenska kyrkans webbplats använder analysverktyget Matomo för att få en bild av hur du som besöker oss använder webbplatsen.

Informationen i de kakor som skapas när du besöker Svenska kyrkans webbplats vidarebefordras och lagras i servrar som finns i Sverige. Din IP-adress anonymiseras innan informationen lagras på servrarna genom att skriva över de tre sista siffrorna i IP-adressen.

Informationen som lagras används av Svenska kyrkan i syfte att utvärdera webbplatsens besöksstatistik. Statistiken hjälper oss att förbättra innehåll, navigation och struktur.

Kopplingen till Matomo kräver kakor i kategorin analyskakor, som du själv kan stänga av under inställningar.

Infogade flöden från Sociala medier

På Svenska kyrkans webbplats är det möjligt att integrera flöden, konton och inlägg från Sociala medier, till exempel med hjälp av Facebook Social Plugin. Kopplingen till de olika sociala medier som integreras med webbplatsen kräver kakor i kategorin Marknadsföring och sociala medier, som du själv kan stänga av under inställningar.

Riktad marknadsföring av Act Svenska kyrkan

På Act Svenska kyrkans webbsidor finns kakor för riktad marknadsföring och sociala medier installerade. Om du tackar ja till kakor för Marknadsföring och sociala medier aktiveras dessa kakor.

En av dessa kakor är facebookpixeln som får information om de aktiviteter, eller händelser, som du utför på Act Svenska kyrkans sidor och skickar den informationen till Facebook. Det kan exempelvis vara om du ger en gåva eller besöker en specifik sida. Informationen används sedan av Facebook för att exempelvis logga dina aktiviteter, optimera annonser som visas för dig på Facebook samt för att bygga upp målgrupper. De uppgifter som skickas till Facebook överförs även utanför EU:s gränser, exempelvis till USA.

Utöver pixeln från Facebook finns även kakor från annonsnätverket Adform inlagd på utvalda webbsidor för Act Svenska kyrkan. På samma sätt som andra kakor registrerar kakorna vilka sidor du besöker samt vilka handlingar du utför på vår webbplats. Utifrån den informationen anpassas sedan annonseringen genom exempelvis återannonsering i Adforms annonsnätverk.

Om du inte tillåter dessa kakor kommer du fortfarande att se annonser från Act Svenska kyrkan, men de kommer inte vara anpassade utifrån dina tidigare besök, aktivitet, gåvor eller köp.

Lagen om elektronisk kommunikation

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor ska lämna sitt samtycke till att kakor används.

Post- och telestyrelsen har tagit fram information om reglerna för både webbplatsbesökare och ansvariga för webbplatser.

Information om kakor för dig som använder internet (pts.se)

Vägledning om kakor för webbplatsinnehavare (webbriktlinjer.se)