Foto: Julia Högefjord Åslund

Ung resurs - Praktikår i Svenska kyrkan

Letar du efter någon meningsfull sysselsättning efter gymnasiet? Ungdomar mellan 18 och 25 år som vill prova på att göra praktik i Svenska kyrkan är välkomna att söka till ungresurs!

Praktik i Svenska kyrkan

Praktikåret ungresurs är en möjlighet för unga vuxna mellan 18 och 25 år att göra en insats för medmänniskor inom Svenska kyrkan och dela en församlings tro och liv.

Samtidigt är det en resurs för församlingen att få en praktikant. En ung person, med nya idéer, kan bidra med ett utifrånperspektiv och berika församlingsarbetet.

Praktikåret är nödvändigt för kyrkan, att få ungdomar att stanna kvar som medlemmar, att uppmuntra dem att göra en ideell insats, och att rekrytera till yrken i Svenska kyrkan.

Som praktikant i ungresurs får du ta del av en församlings liv och verksamhet och upptäcka mer om kristen tro. Praktiken är en fulltidssysselsättning dvs 40 timmar per vecka.

Du bör känna dig bekväm i alla olika sociala sammanhang och vilja vara i verksamhet med många deltagare, från bebisar till träffar för äldre. Du kommer exempelvis att aktivt hålla i andakter, läsa text på gudstjänst, undervisa konfirmander, hålla i en kör, planera och genomföra lekar samt åka på läger.

Kanske har du tankar på att utbilda dig till ett yrke inom Svenska kyrkan? Eller du kanske vill göra något meningsfullt medan du funderar över vad du egentligen är intresserad av?

Under praktikåret blir du en praktikant i församlingen och du får en handledare som stöttar dig. Det betyder att du inte ersätter ordinarie personal. Praktikperioden pågår under ett läsår, från augusti till juni.

Intervju med Elea Schwarz

Ta del av en filmad intervju med Elea Schwarz från Tyskland som under läsåret 2021-2022 gjorde praktikåret Ung resurs i Backa pastorat. Vill du göra praktikåret Ung resurs?