Barnverksamheter Regnbågen/Hemliga klubben i Säve församlingshem, hösten 2022.
Foto: Julia Högefjord Åslund

Att vara ideell medarbetare

Som ideell medarbetare i din församling blir du delaktig i kyrkans arbete. Du kan bidra med ditt engagemang både i gudstjänsten eller i vardagsverksamheten - och precis i den utsträckning du kan.

Som ideell medarbetare i din församling blir du delaktig i kyrkans arbete. Vill du bidra på din fritid så kan du göra det på många olika sätt, med något som just du är duktig på eller med något du är särskilt intresserad av. Ditt engagemang kan innebära något enkelt som blir något väldigt värdefullt för andra. Du kan dela med dig av din omsorg och din tid.

Som ideell medarbetare kan man bidra med sitt engagemang både i gudstjänsten eller i vardagsverksamheterna, både i och utanför kyrkans lokaler, ofta eller lite då och då och det finns plats för alla åldrar!

Vill DU vara med och hjälpa till?
Har du tid och möjlighet att göra en tjänst för din medmänniska? Hör i så fall av dig till någon av dem som arbetar i din kyrka eller din församling.

Utan ideella i våra församlingar skulle inte mycket av all den fina verksamhet vi har kunna bedrivas. Nedan kan ni ta del av filmade intervjuer med några av pastoratets ideella medarbetare och höra varför de väljer att engagera sig ideellt.

Intervjuer med några av pastoratets ideella medarbetare

Bodil Hakonen engagerar sig ideellt i Backa kyrka där hon bland annat är med och dramatiserar bibelberättelser på gudstjänst med små och stora.

Ideell medarbetare: Bodil Hakonen

Bodil Hakonen har ett stort engagemang i Backa kyrka där hon hjälper till på gudstjänsterna, sjunger i kör och är involverad i barn- och familjeverksamheten.

Barnverksamheter Regnbågen/Hemliga klubben i Säve församlingshem, hösten 2022.

Ideell medarbetare: Eja Eriksson

Eja Eriksson är en av pastoratets ideella medarbetare. På tisdagseftermiddagarna träffar hon, tillsammans med några av församlingens anställda, barn mellan 6-9 år för en kreativ stund i Säve församlingshem.

Ingvar Ekbrand utanför Rödbo kyrka 2022.

Ideell medarbetare: Ingvar Ekbrand

Ingvar Ekbrand är en av pastoratets ideella medarbetare. Han har ett stort engagemang i Tuve-Säve församling och framför för den lilla kyrkan i Rödbo där han bland annat är kyrkvärd.

Monica Wohlert, en av pastoratets ideella medarbetare. På tisdagarna ansvarar hon för musiken under gudstjänsten i Glöstorpskyrkan.

Ideell medarbetare: Monica Wohlert

Monica Wohlert är en av pastoratets ideella medarbetare. På tisdagsförmiddagarna ansvarar hon för den musikaliska delen på gudstjänsten i Glöstorpskyrkan.