Foto: Magnus Aronson /Ikon

Dopinformation

På denna sida kan du bland annat ta del av praktisk information och vad som gäller för musik vid dopet.

Boka dopet

När det är dags att boka tid för dop är du välkommen att kontakta expeditionen 031-17 98 00 eller boka direkt på webben.  Vi erbjuder dop i alla våra sju kyrkor och har minst en dopgudstjänst varje helg.

Dopsamtal

Cirka 14 dagar före dopdagen tar prästen kontakt för ett samtal där ni bland annat pratar om psalmer och faddrar och hur dopet går till. Ibland vill någon i dopfamiljen medverka genom att läsa en bibeltext, be en bön eller hälla upp dopvattnet. Vid samtalet går ni igenom allt detta.

Lån av dopklänning

Vi har flera dopklänningar som man kan låna kostnadsfritt. Meddela bokningen när du bokar dopet om du även är intresserad av att låna dopklänning.

Faddrar

Ni kan välja att ha faddrar till ert barn. Enligt Svenska kyrkans ordning behöver faddern själv vara döpt, antingen i Svenska kyrkan eller i någon annan kristen kyrka eller samfund. Fadderskapet handlar om viljan att finnas där för den som döpts, som stöd och inspiration för att barnet ska kunna växa och mogna som människa och kristen.

Dopkaffe

Det är vanligt att man bjuder in till dopkaffe/dopkalas. Du är välkommen att hyra våra lokaler för dopkalaset, i varje lokal finns tillgång till porslin, diskmaskin, barnstolar och allt du kan tänkas behöva. Lokalhyran kan variera, läs mer om våra lokaler.

Musik vid dopgudstjänst

När familj, släkt och vänner samlas i kyrkan vid någon av livets milstolpar känns sången och musiken viktig för många av oss. Det ska vara något vi känner igen och kan delta i, något personligt som inte känns främmande. Samtidigt är varje dop en gudstjänst. Musiken skall fungera i kyrkorummet och hjälpa till att fördjupa tankar och känslor kring det som sker i dopet. I samråd med prästen väljs minst två psalmer.

Ett bra sätt att få personlig musik är att be någon anhörig eller vän sjunga eller spela. Kyrkomusikern kompar gärna på piano eller orgel om det är möjligt, men behöver då få tillgång till noter. Är du ute i god tid går det lättare att tillgodose dina önskemål. Ta kontakt med kyrkomusikern några veckor innan dopet.
Vid dop i kyrkan har du tillgång till tjänstgörande kyrkomusiker, så ta vara på möjligheten till levande musik. Önskas ändå musik digitalt uppspelad är följande alternativ godkända: via CD i original, eller via köpt och nedladdad musik från iTunes. Vaktmästare kan hjälpa till att spela upp CD-skivor i samtliga kyrkor. För nedladdad musik på dator eller telefon ser de tekniska lösningarna olika ut i kyrkorna och det är en anhörig eller vän som får sköta datorn eller telefonen. Privat Spotifykonto får inte användas i gudstjänsten av upphovsrättsliga skäl.