Gudstjänst

Att fira gudstjänst är en församlings grundläggande uppgift - det är här vi tolkar livet och möter Gud. Välkommen att fira gudstjänst här i våra församlingar!

Huvudgudstjänst firas alltid på en söndag/helgdag och under veckan firas enklare gudstjänster och mässor. I kalendern här på hemsidan hittar du alla våra aktuella gudstjänster.

Varje månad finns ett aktuellt månadsblad att hämta i respektive kyrka - en för kyrkorna i Tuve-Säve församling och en för kyrkorna Backa församling.

Välkommen att fira gudstjänst hos oss i Backa pastorat.

Läs Bibeln på webben!

Själaringning

Kyrkklockorna ringer för de avlidna i Säve kyrka, Glöstorpskyrkan, Kärra kyrka och Backa kyrka varje onsdag klockan 16:00.

En kyrka full av besökare.

Olika former av gudstjänster

En gudstjänst är alltid offentlig och du som vill delta är välkommen, precis som den du är. Gudstjänsterna utformas på olika sätt och har olika namn.

Varför samlar kyrkan in kollekt?

Kollekt är en frivillig gåva som samlas in i samband med gudstjänst, men kollekt kan också lämnas i andra sammanhang, i en bössa, via swish eller som inbetalning till valt ändamål. Ordet kollekt betyder just ”samla in”.

Person gräver i jorden och håller mull i sina händer.

Tankar inför helgen

"Vart ska du? Frågar blommorna inte när Gud går, men jag vet inte om de litar på att Gud återkommer. Så kommer köldknäppen, en iskall vind drar fram. Är allt över nu? " Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.