Gudstjänst

Att fira gudstjänst är en församlings grundläggande uppgift - det är här vi tolkar livet och möter Gud. Välkommen att fira gudstjänst här i våra församlingar!

Huvudgudstjänst firas alltid på en söndag/helgdag och under veckan firas enklare gudstjänster och mässor. I kalendern här på hemsidan hittar du alla våra aktuella gudstjänster.

Varje månad finns ett aktuellt månadsblad att hämta i respektive kyrka - en för kyrkorna i Tuve-Säve församling och en för kyrkorna Backa församling.

Välkommen att fira gudstjänst hos oss i Backa pastorat.

Läs Bibeln på webben!

Själaringning

Kyrkklockorna ringer för de avlidna i Säve kyrka, Glöstorpskyrkan, Kärra kyrka och Backa kyrka varje onsdag klockan 16:00.

En kyrka full av besökare.

Olika former av gudstjänster

En gudstjänst är alltid offentlig. Du som vill delta är välkommen, precis som den du är. Ofta så används orden gudstjänst och mässa, det som skiljer dessa två är att på en mässa firas det alltid nattvard.

Varför samlar kyrkan in kollekt?

Kollekt är en frivillig gåva som samlas in i samband med gudstjänst, men kollekt kan också lämnas i andra sammanhang, i en bössa, via swish eller som inbetalning till valt ändamål. Ordet kollekt betyder just ”samla in”.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.