Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Svenska kyrkan följer människor genom livet. Kyrkan finns med i glädje och sorg, i livets viktiga ögonblick.

Dop

Vart är vi på väg? Vi reser mot gemenskap och omsorg livet ut. Hoppa på tåget! Vi är med dig på resan genom livet med dopet som första hållplats. På denna sidan kan du bland annat gå virtuella vandringar i Backa pastorats kyrkor, utforska lokaler till dopkalaset och boka dopet direkt på webben!

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över de stora frågorna i livet. Är du nyfiken på konfirmation och vill veta mer? Konfirmationen riktar sig till dig som går i årskurs 8 eller uppåt. På denna sida kan du läsa mer och anmäla dig till nästa läsårs konfagrupper. Du kan även titta på en inspelad intervju med tidigare konfirmander och ta del av deras erfarenheter.

Bröllop

Att gifta sig är ett sätt att visa för omvärlden att vi två hör ihop. På denna sida kan du boka bröllop direkt på webben, utforska Backa pastorats kyrkor genom virtuella vandringar och läsa mer om bröllopet.

Begravning

Livet är en gåva av Gud. Samtidigt är livet bräckligt och skört. Här kan du läsa mer om förberedelser inför en begravning och hur en begravningsgudstjänst går till.

Drop-in vigsel och dop

Nästa drop-in tillfälle är den 4 maj kl. 14-16 i Backa kyrka. Att gifta sig eller döpas kan vara enkelt. Kyrkan ordnar med präst och musik för vigselpar och dopfamiljer. Ingen tidsbokning behövs - kom som ni är!