Foto: Anders Gustafsson

Begravning

Livet är en gåva av Gud. Samtidigt är livet bräckligt och skört. Här kan du läsa mer om förberedelser inför en begravning och hur en begravningsgudstjänst går till.

NÄR DET ÄR DAGS FÖR BEGRAVNING

När det är dags för begravning tar de flesta först kontakt med en begravningsbyrå. Byrån tar i sin tur kontakt med respektive församlingsexpedition och bokar kyrka eller kapell, präst, musiker och vaktmästare till begravningsgudstjänsten. Man kan även själv kontakta församlingen och boka tid och plats för begravningsgudstjänsten. Önskas kontakt med präst inför ett besök på begravningsbyrån ringer du enklast vår expedition 031-17 98 00. Med prästen kan du samtala om det som hänt och rådgöra inför begravningsgudstjänsten.

I Backa pastorat har vi begravningsgudstjänster i alla våra kyrkor men kan inte erbjuda tid för begravning alla dagar eller tider. Om du vill ha en särskild präst går det oftast att ordna. Innan begravningen tar prästen alltid kontakt med de anhöriga för ett personligt samtal.

Efter begravningen samlas man ofta till en minnesstund. Du kan hyra något av våra församlingshem för detta ändamål, kostnaden kan variera. Läs mer om våra lokaler här.

Är den avlidne medlem i Svenska kyrkan sker tacksägelse i kyrkan. Tacksägelse innebär att den avlidnes namn läses upp, ett ljus tänds och medan kyrkklockorna ringer samlas församlingen i en kort bön för den avlidne. Tacksägelse sker vanligtvis  i närmaste söndags gudstjänst. Kommer dödsanmälan in till vår expedition för tätt inpå söndagen, sker tacksägelse först nästkommande söndag.

Genom begravningsavgiften, som alla betalar, är kostnaden för begravningskapell, gravsättning och kremering redan betalt. Är den avlidne dessutom medlem i Svenska kyrkan ingår även övriga tjänster som t ex präst och kyrkomusiker.

MUSIK VID BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST

När familj, släkt och vänner samlas i kyrkan vid någon av livets milstolpar känns sången och musiken viktig för många av oss. Det ska vara något vi känner igen och kan delta i, något personligt som inte känns främmande. Samtidigt är varje begravning en gudstjänst. Musiken skall fungera i kyrkorummet och hjälpa till att fördjupa tankar och känslor kring det som händer i begravningen.

Vid begravning i kyrkan har du tillgång till tjänstgörande kyrkomusiker, så ta vara på möjligheten till levande musik.

• I samråd med prästen väljs minst två psalmer.

• För övrig musik, ta gärna kontakt med kyrkomusikern och samtala om dina idéer så snart som möjligt inför begravningen. Då kan du få svar på frågor och förslag på vilken musik som passar att spela på de instrument som finns i den aktuella kyrkan. Ett bra sätt att få personlig musik är att be någon anhörig eller vän sjunga eller spela. Kyrkomusikern kompar gärna på piano eller orgel om det är möjligt, men behöver då få tillgång till noter. Är du ute i god tid går det lättare att tillgodose dina önskemål.

• Önskas ändå musik digitalt uppspelad är följande alternativ godkända:  via CD i original, eller via köpt och nedladdad musik från iTunes. Vaktmästare kan hjälpa till att spela upp CD-skivor i samtliga kyrkor. För nedladdad musik på dator eller telefon ser de tekniska lösningarna olika ut i kyrkorna och det är en anhörig eller vän som får sköta datorn eller telefonen.

Privat Spotifykonto får inte användas i gudstjänsten av upphovsrättsliga skäl.

Borgerlig begravning

Det finns möjlighet till borgerlig begravning i Fridhems kapell. Borgerliga begravningar förrättas av en representant från Länsstyrelsen eller annat behörigt ombud. Vid en borgerlig begravning erbjuds inte präst och musiker från Svenska kyrkan. Begravningsbyråerna kan svara på dina frågor om en borgerlig begravningsceremoni.

Det skall vara en ständig dag – Herren vet när den kommer – och ingen växling mellan dag och natt, utan när kvällen kommer skall det vara ljust.

Sak 14:7, Bibel 2000

Tacksägelse och själaringning

Tacksägelse innebär att prästen läser upp den avlidnes namn under söndagsgudstjänsten. När en begravning är bokad skickas en skriftlig inbjudan till tacksägelse ut.

Själaringning är en gammal tradition som innebär att man ringer i kyrkklockorna i samband med dödsfall. I Backa pastorat ringer klockorna för de avlidna i Säve kyrka, Kärra kyrka och Backa kyrka varje onsdag klockan 16:00.

Kontakta oss!

Kontakt/Press

Här hittar du bland annat kontaktuppgifter till expeditionen och medarbetare i Backa pastorat.

Rhododendron-buskar med praktfullt blommande lila och röda blommor på en kyrkogård.

Vad är skillnaden mellan kyrkoavgift och begravningsavgift?

Både kyrkoavgiften och begravningsavgiften betalas via skattsedeln men är två olika avgifter. Som medlem i Svenska kyrkan betalar du båda. På denna sida kan du läsa mer om kyrko- och begravningsavgift.

För begravningsbyråer

Här hittar du viktig information och kontaktuppgifter för dig som arbetar på begravningsbyrå.