Utforska kyrkorna i Backa pastorat

På denna sida kan du ta del av kort information och en virtuell vandring av Backa pastorats sju kyrkor.

Här kan du ta del av kort information och en virtuell vandring för respektive kyrka samt möjligheten att läsa mer. Scrolla neråt för att ta del av kyrkorna.

BACKA KYRKA
Backa kyrka ligger vackert belägen på en kulle mitt i Backa församling. Kyrkan togs i bruk 1864, men invigdes inte förrän 1868, då även orgeln var på plats. Den är byggd i nyromansk stil.

BRUNNSBOKYRKAN
Brunnsbokyrkan skall påminna om ett uppspänt tält och  ett genomgående tema är ”vandring”. Från fågelperspektiv ser Brunnsbokyrkan ut som en åttakantig stjärna. Kyrkan ritades av arkitekten Rolf Berg och stod färdig år 1972.

GLÖSTORPSKYRKAN
Glöstorpskyrkan stod klar 1976. Den ritades av arkitekten Voldermars Vasilis. Placerad på Tuve Torg är den en kyrka mitt i byn. Kyrkbacken utgör en förlängning av själva torget och kyrkporten är den välkomnande avslutningen.

KÄRRA KYRKA
Kyrkan som blev vald till Hisingens vackraste byggnad för några år sedan! Kärra kyrka började byggas 1920 och var klar ett år senare, 1921.

RÖDBO KYRKA
Rödbo kyrka är en liten pärla som passar utmärkt för kyrkliga handlingar vid mindre sällskap. Kyrkan är ljus och mycket vackert renoverad, såväl invändigt som utvändigt.

SÄVE KYRKA
Den 2 november invigdes S:t Olofs kyrka i Säve. Tyvärr vet vi inte vilket årtal, men troligen var det i början av 1200-talet. Under 1700-talet utvidgades kyrkan mot öster, fick torn och framför allt sina takmålningar.

TUVE KYRKA
Kyrkobyggnaden är uppförd i romansk stil, troligen under senare delen av 1100-talet.Tuve kyrka är mycket populär bland brudpar. Många gifter sig i denna gamla, vackra kyrka och sommartid är kyrkobyggnaden ofta uppbokad för just bröllop.