Solen bryter igenom en somrig skog

Södra Tjusts pastorat

En närvarande kyrka med glädje, gemenskap och framtidshopp! Välkommen, här finns plats för dig. I det svåra och i det enkla, i det lyckliga och i det sorgsna. Tillsammans går vi genom livet.

Påsken

Här ser du alla våra samlingar i hela Södra Tjusts pastorat - från palmsöndagen 24 mars till torsdag 4 april.

Törnsfalls församling på Facebook!

Nu har även Törnsfalls församling ett eget konto på Facebook. Gå gärna in och följ sidan och bjud även in dina vänner.

17. Någon som har en vinterjacka?

Linda Åkerman från föreningen Vinternatt har ett stort hjärta för hemlösa och missbrukare i Västervik. Tillsammans med volontärer är hon en röst för de svaga. Om att bli ”Årets Västervikare”, att vara andligt bankrutt, gratisgarderoben och om den enkla glädjen med mellomyset tillsammans i soffan.

Är du vår nya församlingsherde?

Du ingår i ett arbetslag inom Södra Tjusts pastorat och har din huvudsakliga placering i Misterhults församling, Oskarshamns kommun.

Kul i sommar

Nu är anmälan öppen för sommarens Kul i sommar! Välkommen till Gläntan, smultronstället i Västervik. Sommar, lek, äventyr för dig som är född 2010-2014.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Behöver du någon att prata med?

Samtal, stöd och praktisk hjälp

Du är inte ensam i din oro. Behöver du någon att prata med? Vi finns här för dig!

Mötesplats S:t Johannes

Välkommen till pastoratets diakonala center!

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Dop, bröllop och begravning

Dop

"Du som vill att jag ska finnas, du som vet att jag är jag." Dopet är glädjens och livets fest. En stund där vi firar att du är älskad för den du är och vill vara. Att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer

Bröllop

”Dit du går, går också jag och där du stannar, stannar jag.” Bröllopet är en stund där du och din livskamrat tillsammans får säga ja till varandra och till er kärlek.

Begravning

Mötet med döden och att förlora en annan människa är kanske den svåraste livskrisen vi människor går igenom. Någon sa att sorgen, saknaden och smärtan efter en tid bildar ett kärleksärr. Ett är som visar att här var det kärlek.

Södra Tjusts pastorat

Kontakta oss

Här hittar du kontaktinformation och öppettider till vår pastoratsexpedition och kyrkogårdsförvaltningens expedition. Du hittar också kontaktuppgifter till vår personal.

Kalender - Vad händer i kyrkan

Körsång, barngrupper, konfirmation och skapargrupp - det är mycket på gång i kyrkan! Välkommen att vara med.

Jobba med oss!

Du är intresserad av att jobba tillsammans med oss? Kul! Här hittar du våra lediga tjänster.

Kollage av flera Andrum

Senaste Andrum

Andrum nummer 1 har tema luft. Om andhämtning mitt i veckan, Vinternatt, en jubilerande 10-åring, pilgrimsåret och att sjunga ut och mycket mer. Trevlig läsning!

Pausa

En podcast från Södra Tjusts pastorat. Programledarna Anton Hultgren och Filip Ewertsson samtalar om intressanta ämnen med inbjudna gäster. Här hittar du alla avsnitt. Podden finns också där poddar finns och även som video på YouTube.

Månadsprogram

Vill du hänga med i vad som händer i våra församlingar kan du kostnadsfritt få månadens program hemskickat i brevlådan eller till din mail. I månadsprogrammet samlas information om aktiviteter, gudstjänster, evenemang med mera.

Kyrkogården berättar

Kyrkogården berättar är en digital kyrkogårdsvandring som skildrar Tjustbygdens historia. Kyrkogården berättar finns på Gamla och Nya kyrkogården i Västervik, Ankarsrums kyrkogård och från och med allhelgonahelgen 2023 även på Misterhults kyrkogård!

Kyrkor och kyrkogårdar

Välkommen till Södra Tjusts pastorat kyrkor och kyrkogårdar.

Följ oss i sociala medier

Du vet väl om att vi finns på sociala medier? Följ oss gärna där!

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva