Andrum

Fyra gånger per år ger vi ut Andrum gratis till alla hushåll i Södra Tjusts pastorat. Ett magasin som handlar om sånt som rör dig som bor eller vistas i pastorat. Läs det senaste numret här!

Läs senaste numret direkt på din skärm

Artiklar från Andrum nr 1 2024 - Tema luft

Södra Tjusts pastorat 10 år!

Pastoratet fyller tvåsiffrigt. Hur kändes det att bli en större gemenskap och hur har pastoratet utvecklats? Andrum har träffat några som var med vid det första andetaget.

”Det är inte vad man säger utan vad man gör som räknas”

Priset ”Årets Västervikare 2023” gick till Vinternatt. Föreningen arbetar med hemlösa och utsatta i Västervik.

Sjung ut!

Kom, sjung i kör och ha roligt! Det viktiga är att du vill sjunga tillsammans med andra, oavsett om du prövat det tidigare eller ej. Har du sjungit länge eller har du alltid längtat efter att få börja?

Artiklar från Andrum nr 4 2023 - Tema längtan

”Man måste ha en tro på något för att orka hålla ihop”

22-åringa Felicia Lundberg är mamma till Melanie och i mitten av januari kommer en lillasyster till världen. - Det bästa med längtan är förväntan. Men det kan också vara jobbigt med längtan eftersom jag är lite otålig, säger Felicia.

”Det ska märkas att vi finns”

Som 17-åring predikade hon för första gången i Sankt Petri kyrka. Nu är hon tillbaka igen. Andrum har träffat Södra Tjusts pastorats nya kyrkoherde Anna-Carin Gabelic.

Från skeptisk till klubbchef

Hon är en få kvinnliga klubbchefer i svensk elithockey. Andrum har mött Petra Axelsson, klubbchef i hockeyklubben Västerviks IK.

Artiklar från nummer 3 2023 - Tema gråta

”Det är väldigt befriande att gråta”

Hur står det egentligen till med uttrycket ”riktiga män gråter inte”? Är det bara en produkt av en machokultur och en myt att slå hål på eller? Andrum undersökte saken med Torbjörn Wessman, Fredrik Johansson och Larz Netz.

”Jag tror på Gud”

Andrum träffar kommunalrådet Harald Hjalmarsson. Från hans kontor skymtas stadsparken och den stad som blivit en del av spelplanen där politikern, företagaren och familjefadern Harald Hjalmarsson rör sig.

Aldrig ensam och alltid älskad

Konfirmation betyder bekräfta, stärka, trösta och uppmuntra.

Artiklar från nummer 2 2023 - Tema pausa

Vad händer när vi tystnar?

Prästgården i Hjorted erbjuder en paus i livet genom aftonbön varje torsdagskväll och tyst retreat genom ”Stilla dagar”.

”Det är skönt att äga sin egen tid”

Margareta och Börje Norrman från Stockholm drömde i 30 år om att flytta till Almvik. Nu lever de äntligen pensionärslivet i deras gula trähus.

Kyrkan - en plats där du kan andas ut

Våra kyrkor och kapell, från Misterhults kyrka i söder till Törnsfalls kyrka i norr, är öppna för alla invånare och besökare i vårt pastorat. Vi hoppas och tror att våra kyrkorum kan vara en betydelsefull plats, ett andrum i vardagen. Dels genom våra samlingar och gudstjänster, men också som en öppen plats att besöka för lugn och ro mitt i livet. Nedan ser du ett urval med samlingar i våra kyrkor och kapell där du kan få en paus i vardagen.

Artiklar från nummer 1 2023 - Tema drömma

”Det var livsavgörande”

Maria Andersson var den ”duktiga flickan” som gjorde karriär, hade lägenhet i Stockholms innerstad och unnade sig både resor och många restaurangbesök. Allt såg perfekt ut – på ytan.

Hallingebergs kyrka öppnar igen

Efter flera år av omfattande renoveringar återöppnas kyrkan igen vid en högtidlig mässa på påskdagen söndagen den 9 april.

Barn är bättre än vuxna på att drömma

Andrum besökte Misterhults församlingshem för att prata drömmar med barnen i Juniorerna och Miniorerna. Församlingshemmet har härligt högt i tak, precis som barnens reflektioner över ordet drömmar.

Artiklar från nummer 4 2022 - Tema nattvard

Präst diskuterar nattvarden

En total frihet och samtidigt så heligt

Det är prästen som delar nattvarden. Men vad är deras egna tankar om den? Andrum har träffat prästerna i Södra Tjusts pastorat för ett samtal om nattvarden.

Porträtt bild på trainee Julia Lifberg på en glasveranda

”Jag vill ge tillbaka till andra”

Hallå Julia Lifberg, 20 år, trainee i Södra Tjusts pastorat sedan 1 september.

Porträttbild på Ulf Johansson

”Jag kallar mig vetande”

59-årige Ulf Johansson besöker kyrkan i Ankarsrum och andra kyrkor i närheten så ofta han kan och orkar. Där tar han emot nattvarden och ber till Gud. "Jag tänder ett ljus och ber för hela skapelsen. Det känns bra att göra det. Man vet ju att Herren är där när man tänder ljuset", säger Ulf.

Tidigare nummer av Andrum