Foto: Gustaf Hellsing

Begravningsombud

Begravningsombudet har statens uppdrag att ta till vara de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan i frågor som gäller begravningsverksamheten.

Varför finns begravningsombud?

Alla som är skattskyldiga betalar en begravningsavgift. Denna avgift ska täcka kostnaderna för begravningsverksamheten i Sverige. Svenska kyrkan har av staten fått uppdraget att sköta detta. För att kontrollera att pengarna från begravningsavgiften endast används till denna verksamhet, utser staten ett begravningsombud.

I Södra Tjusts pastorat får begravningsombuden kallelse till Kyrkofullmäktiges sammanträden, budget- och bokslutsarbete, utbildningar och kallelse till Kyrkorådens möten då det finns punkter som berör begravningsverksamheten. Ombudet har förslagsrätt i Kyrkorådet och har rätt att ställa frågor och göra påpekanden vid deras sammanträden samt yttra sig om fastställande av budget och begravningsavgift.

Begravningsombud för Södra Tjusts pastorat

Bror-Tommy Sturk