Foto: Unsplash

Förtroendevalda

Södra Tjusts pastorat har ett gemensamt kyrkofullmäktige och ett kyrkoråd. I varje församling har man utsett ett församlingsråd med uppgift att engagera sig i församlingsverksamheten.

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är pastoratets högst beslutande organ. Ledamöterna väljs i kyrkovalet vart fjärde år och representanter finns från alla pastoratets församlingar.

Kyrkoråd

Kyrkorådet kan ses som pastoratets styrelse som ansvarar för styrning, samordning och tillsyn inom pastoratet.

Utskott

I utskotten bereds ärenden innan beslutas av kyrkorådet. I Södra Tjusts pastorat finns tre utskott: arbetsutskott, fastighetsutskott och kyrkogårdsutskott.

Församlingsråd

Det finns ett församlingsråd i varje församling som planerar församlingens verksamhet lokalt.

Organisationschema Södra Tjusts pastorat