Foto: Magnus Aronson

Planera ett bröllop

Ni har funnit varandra. Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra!

BOKA TID

När ni bestämt er för att ni vill gifta er så bör ni så snart som möjligt ta kontakt med oss, kontaktuppgifter finns längst ner på sidan. Det är särskilt viktigt att ta kontakt i god tid om ni vill ha en speciell dag, plats eller tid. Kolla också att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte är det enkelt att bli det.

Kyrka, vaktmästare, musiker och präst är gratis.

Vigselsamtal

En tid innan bröllopet kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Oftast träffas ni i kyrkan där vigselgudstjänsten ska äga rum, men ni kan också välja att träffas hemma hos er.

Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter ska läsas, hur ska löftena låta, vem som gör vad och när? Berätta för prästen vad ni har för speciella önskemål. För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigselsamtal till er.

VIGSELGUDSTJÄNSTEN

I en vigselgudstjänst ingår alltid frågor, löften, ringväxling, förbön, psalmer, bibelläsning och välsignelse. Utöver det finns stora möjligheter att göra tillägg och variera vigseln på ett personligt sätt. Ni kan till exempel formulera vigsellöftena med egna ord. De ska ge uttryck för bådas vilja att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer er åt.

MUSIKEN I VIGSELGUDSTJÄNSTEN

Musiken i vigselgudstjänsten är ofta viktig. Det som ingår i den vanliga vigselgudstjänsten och som församlingen hjälper till med är att det finns en musiker på plats som spelar in- och utgångsmusik. Ta gärna kontakt med musikern (fråga prästen eller när ni bokar för kontaktuppgifter) så snart som möjligt så att hen hinner ta ställning till och öva in den musik ni önskar. Om ni tycker att det är svårt att finna musik själva så kan musikern hjälpa er.

Om ni vill ha någon solosång/instrumentalmusik så är det något ni själva ordnar. Musikern bör få reda på även den musik som hen inte medverkar i.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från skatteverket

I god tid före bröllopet behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

KORT CHECKLISTA

• Fria och få ja!
  • Undersök så att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte är det enkelt att bli det, läs mer här.
  • Välj kyrka och dag. Det finns kyrkor och kapell i alla storlekar att välja mellan, se nedan.
  • Ta ut hindersprövning hos Skatteverket – en kontroll av att ni inte är nära släkt eller redan gifta.
  • Bjud in eventuellt gäster, minst två vittnen behövs. Kyrkan kan bidra med vittnen om ni vill.
  • Skaffa en eller två ringar, till exempel arvegods.
  • Njut av er dag!

boka tid och plats för bröllop

Telefon: 0490-842 00
E-postadress: sodra.tjusts.pastorat@svenskakyrkan.se