Foto: Johannes Frandsen

Begravning

Mötet med döden och att förlora en annan människa är kanske den svåraste livskrisen vi människor går igenom. Någon sa att sorgen, saknaden och smärtan efter en tid bildar ett kärleksärr. Ett är som visar att här var det kärlek.

Begravning är ett sätt att säga farväl

Smärtan i livets orättvisor kan se olika ut. Sorgen och saknaden är alltid personlig. När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. Det är också viktigt att få hylla och fira det liv som din person levt. Att få tacka för alla minnen som ni fått tillsammans.

För många kan ensamheten och tomheten i sorgen vara jobbig.  Då kan det kännas skönt att få lämna hemmet för en stund och prata med någon. Behöver du någon att prata med finns präster och diakoner här för dig i enskilda samtal. Du kan också hitta tröst i att träffa andra i en liknande situation i en samtalsgrupp vid sorg.

boka tid och plats för begravning

Telefon: 0490-842 00
E-postadress: sodra.tjusts.pastorat@svenskakyrkan.se

Planera en begravning

När en anhörig ska begravas är det ofta rätt många val att göra. Så långt det är möjligt ska den avlidnes önskemål uppfyllas, annars beslutar närmast anhöriga.

Frågor och svar om begravning

Vanliga frågor och svar som rör begravning.

Begravningsavgift

Det kan kännas kostsamt att ordna en begravning, men många delar är redan betalda via begravningsavgiften. Storleken på de övriga kostnaderna går att påverka själv. Här kan du läsa mer om vad som ingår i begravningsavgiften och vad som inte gör det.

Begravningsombud

Begravningsombudet har statens uppdrag att ta till vara de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan i frågor som gäller begravningsverksamheten.