Kyrkoråd

Kyrkorådet kan ses som pastoratets styrelse som ansvarar för styrning, samordning och tillsyn inom pastoratet.

Kyrkorådet ska ha omsorg om församlingslivet och ha ansvar för att församlingarnas grundläggande uppgift (att fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva diakoni och mission) blir utförd.

Kyrkorådet styr och samordnar pastoratets förvaltning. Kyrkorådet ska uppmärksamt följa de frågor som kan inverka på pastoratets ekonomiska ställning.

Det är kyrkofullmäktige som väljer ledamöter och ersättare i kyrkorådet. Södra Tjusts pastorats kyrkoråd består av 15 ledamöter och 15 ersättare, förutom kyrkoherden som är självskriven ledamot.

Kyrkorådet sammanträder sista onsdagen i varje månad, med undantag för månaderna juni och juli.

Kyrkoherde
Anna-Carin Gabelic