Särö pastorat

Svenska kyrkan - Vallda, Släp, Kullavik. Expeditionen är öppen mån-tors kl. 9.30-12, 13-16, fre samt vardag före helgdag, under jul samt juni-aug kl. 9.30-12. Tel: 0300-32 35 50.

Sommarmusik i Särö kyrka

Söndagar kl. 18.00 i Särö kyrka ges sju tillfällen att lyssna till fin musik i olika genrer. Läs programmet här!

Augustimusik i Vallda kyrka

Tre torsdagar kl. 19.00 i Vallda kyrka kan du lyssna till piano, flöjt, barockviolin, nyckelharpa och vacker sång. Läs programmet här!

FLER DAGAR TILLAGDA: Parklek i sommar

För barn i vuxens sällskap. Sång, lek, pyssel och go fika på våra lekplatser. 🧡 Kullavikskyrkan: Måndagar kl. 10-12, t.o.m. v. 30. 🧡 Släps kyrka: Tisdagar kl. 9.30-12, t.o.m. v. 32. 🧡 Vallda kyrka: Fredagar kl. 9.30-12, t.o.m. v. 30.

Grillkvällar i Släp

Onsdagar kl. 18.00 ses vi i Släps lekpark under veckorna 25-33. Efter maten firar vi som vill en enkel kvällsmässa kl. 19.30.

Café Bryggan i Kullavikskyrkan

Här kan du ta en kopp gott kaffe, en fika eller en lunch. Sommartider: Vecka 22-26 mån, tis, tors 10-16, ons 13-16, fre10-13 Vecka 27 mån-torsd 10-16, fre 10-13 Vecka 28 mån, tis, tor 10-16, ons 11-16, fre 10-13 Vecka 29 & 30 stängt Vecka 31-32 mån, tis, tors 10-16, ons 11-16, fre 10-13

Sommarcafé i Örtagården

Fika och god gemenskap hela sommaren. Vi ses i Örtagården i Vallda, nedanför Prästgården. Torsdagar kl. 14.00-15.30 med start 13/6 och sista 17/8.

Behöver du någon att prata med?

Om du behöver samtala med någon eller annat stöd så är du välkommen att höra av dig till våra präster, diakoner eller samtalsterapeuter. Samtalen kan ske över telefon.

Meningen med mig

I augusti startar vi en grupp för unga för att stärka deras identitet och psykiska hälsa. Det är utformat både för troende och de som inte tror.

Läger

Häng med på ett härligt dagläger med kompisar, lek, sång, bad, pyssel, god mat och utomhusvistelse. För barn födda 2012-2014.

2 lediga jobb i Särö pastorat:

Vardagsropodden

Vardagsropodden nr 371. ”Jag ser mot din himmel” 10 minuter andakt med nyskriven sång av och med Tomas Philipson och Maria Blåberg.

Livesända gudstjänster

Om du inte kan vara med på plats i kyrkan, så kan du fira gudstjänst med oss live via Youtube de flesta söndagar. Klicka på fliken ”Live” om du inte kommer direkt till sändningen.

HJORTBERG 300 ÅR 🌿📚💡⚓️

Den 14 oktober 1724 föddes prosten Gustaf Fredrik Hjortberg på Åby gård i Mölndal. Han kom att bli en framstående person i vår bygd som präst, vetenskapsman, ostinidefarare och linnéan. Under vecka 42 kommer vi att uppmärksamma Hjortberg i Släps kyrka i form av musik, mat, föreläsning och visningar. Efterlysning 🔎 Då hela Hjortbergs bohag auktionerades ut efter hans död, efterlyser vi nu föremål som kan ha varit i hans ägo. Kontakta annika.munther@svenskakyrkan.se

Församlingsblad

Läs senaste numret av Kyrknyckeln som pdf här.

Konfirmation - anmälan

Konfirmationen är en unik och viktig upplevelse fylld med skratt, allvar, utmaningar, vänskap och glädje. Välkommen att konfirmeras i Svenska kyrkan i Vallda, Släp och Kullavik! För dig född 2010 (eller senare).

En brudgum trär vigselringen på brudens finger.

Välkommen att boka dop och vigsel i Särö pastorat

Här hittar du kontaktuppgifter och kan skicka en förfrågan.

Våra kyrkogårdar

I Särö pastorat finns tre kyrkor och två kyrkogårdar. Kyrkogårdarna ligger i anslutning till Vallda kyrka och Släps kyrka. Kullavikskyrkan har ingen anslutande kyrkogård utan tillhör Släp.

Bibeläventyret för skolor, åk 4 och 5

I femton år har vi besökt skolorna och årskurs 4 och 5 runt om i Vallda, Särö och Kullavik med konceptet Bibeläventyret.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Behöver du någon att prata med?

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Kyrkans sos

Känns livet svårt? Vill du prata med en medmänniska? Då är du välkommen att skriva till SOS-brevlådan eller ringa till jourtelefonen.

Nätvandrarchatten

För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten. Du är välkommen om du bara vill småprata med någon trygg vuxen, elle rom du vill prata om något som känns jobbigt för dig.

Vallda kyrka

Välkommen till Vallda kyrka! Här finns verksamheter för alla åldrar, stort engagemang och härlig gemenskap – för dig!

Släps kyrka

Välkommen till Släps kyrka i Särö! Här finns en öppen gemenskap med plats för hela livet omgivet av en vacker miljö. Med rum från lekplatsens liv och rörelse till kyrkans stillhet.

Kullavikskyrkan

Välkommen till Kullavikskyrkan. En öppen kyrka med kärlek, glädje och plats för hela människan!

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. På denna sida hittar du information om angreppet och efterföljande konsekvenser i form av stulen data.

Kontakt vid frågor om vår behandling av dina personuppgifter

Annika Asker, tel: 0300-32 35 52, annika.asker@svenskakyrkan.se. Du kan också höra av dig till Särö pastorats dataskyddsombud: Erika Malmberg, inTechrity, tel: 072-549 64 34, dataskyddsombud@intechrity.se

Extern integritetspolicy

För oss inom Svenska kyrkan är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är vi öppna med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi skyddar den information som du anförtror oss med, samt följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på Särö pastorats nyhetsbrev. 1-2 gånger i månaden får du nyheter, inspiration och ord på vägen.