Släps kyrka

Välkommen till Släps kyrka i Särö! Här finns en öppen gemenskap med plats för hela livet omgivet av en vacker miljö. Med rum från lekplatsens liv och rörelse till kyrkans stillhet.

Seminarium OBS NYTT DATUM

Hur kan jag höra Gud tala till mig? Vi tar frågan på allvar söndag 7/4 kl. 14.30 och avslutar med Mässa Insidan kl. 17.00. Föranmälan senast 1/4 till ciccie.pernveden-malm@svenskakyrkan.se

Folkmusikmässan "I välsignan och fröjd"

Söndag 21/4 kl. 17.00 i Släps kyrka. En mässa i folkton om den förlorade sonen av Alf Hambe och Hans Kennemark. Med Vallda kyrkokör och Rejoice. Rikard Flink -sång, Mirjam Simonsson och Hanna Austern -fiol, Andreas Gustafson -bas, Maria Blåberg -flöjt, Rebecka Palmgren Ashour -piano, Lasse Nordung -orgel. Allt under ledning av Kerstin Axelsson.

En hyllning till rösten - 19-21 april

Rösten är ett av våra viktigaste instrument för att kunna uttrycka tankar och känslor. Under en helg i Släp kan du förkovra dig i ämnet tillsammans med sångpedagog Åsa Winald, musiker och körer.

Antarktis - den sjunde kontinenten

Kvinnofrukost med Marianne Dahlberg som visar bilder och berättar om sin resa till Antarktis. En god frukostbuffé serveras! Lördag 2 mars 2024 kl. 9.30-12 i Släps församlingshem. Föranmälan.

En grupp människor vandrar på led genom skogen.

Pilgrimsvandringar & Retreat

Söndag 21 april och söndag 12 maj i Kullavik och lördag 1 juni i Släp är du välkommen med på pilgrimsvandringar i vårt vackra pastorat. Vi varvar tystnad och samtal. Lördag 4 maj i Släp är det Retrat på temat VILA. Föranmälan.

GOSPEL-konsert

Lördag 2 mars kl. 18.00 i Släps kyrka är du välkommen till gospelkonsert med Prova-Sjung-Gospel-kören.

Lunchmusik: Stabat Mater

Hymnen ”Stabat Mater Dolorosa” handlar om korsfästelsen utifrån Moder Marias perspektiv. Texten härstammar från tidigt 1300-tal och har tonsatts av många kompositörer. ”Stabat Mater” av Giovanni Battista Pergolesi framförs av Caroline Ottocan -sopran, Åsa Winald -mezzo, Anna Schweizer -cello och Lasse Nordung -cembalo. Släps kyrka 26 mars kl. 12.00. Efteråt påsklunch i församlingshemmet.

MUSIKALFÖRESTÄLLNING - OBS nytt datum!

Släps musikalensemble med Björn Johnsson vid flygeln under ledning av Åsa Winald. Jag lever på show - En mix av sceniska ensemblenummer från kända musikaler t.ex. "Jesus Christ Superstar" (Andrew Lloyd Webber), "Luther" (Åsa Winald) och "Annie get your gun" (Irving Berlin). Fredag 24 maj kl. 18.00 i Släps kyrka. Vill du vara med i vårens musikal så finns det fortfarande plats. Kontakta asa.winald@svenskakyrkan.se

Lunchmusik i Släp

På tisdagar ses vi i Släps kyrka kl. 12.00 för en stunds musik i olika genrer med Lasse Nordung och gästande musiker. Efteråt serveras lunch i församlingshemmet för 60 kr.

Siluetten av några personer som sitter runt ett rött runt bord och samtalar.

Livsberättargrupp

Du är huvudpersonen i en unik historia, den om dig själv. Vi träffas i Släps församlingshem, jämna torsdagar med start 25/1 kl. 15-16.30.Vi börjar samtalsträffarna med fika och avslappning.

Vill du bli kyrkvärd?

Att vara kyrkvärd är ett ideellt hedersuppdrag med en lång historia. Här kan du läsa mer om vad en kyrkvärd gör och anmäla ditt intresse.

Särö musiksällskap

Ett intressant och omväxlande program kammarmusik i Släps kyrka i arrangemang av Särö musiksällskap. Vårens gäster: Malin Broman & Simon Crawford-Phillips, Susanna Stern & Duo Dialog (inställd) samt Messiaen Quartet Copenhagen.

Bibeln & hebreiskan

Vi tittar närmare på Jesu liknelser i vår fortsättningskurs om Bibeln och hebreiskan. Lite repetition och fortsatt inblick i Gamla Testamentet. Såväl gamla som nya deltagare är välkomna. Ledare Ciccie Pernveden Malm. Tisdagar kl. 16.30-18.00 med start 5/9 i Släps församlingshem

Grabbfrukost i Släp

Lasse Nordung bjuder in till frukost i Släps prästgård. Vi samtalar och delger varandra livserfarenheter, helt anspråkslöst. Under våren ses vi lördag 24/2 och 27/4 kl. 9.30 i Släps Prästgård. Föranmälan.

Barn - Släp

Ungdom - Släp

Vuxen - Släp

Släps kyrka - fakta

Kyrkan invigdes den 14 augusti 1853. Den ersatte en medeltida kyrka från 1300-talet, som låg i Kyrkbyn, drygt en kilometer söder om den nuvarande kyrkan. Här finns den gamla kyrkplatsen kvar.

Lekplatser

Vi har härliga lekplatser och utemiljöer i nära anslutning till alla våra tre kyrkor. De är välbesökta utflyktsmål för hela familjen.

Hjortberg

Hjortbergstavlan i Släps kyrka är en världskändis. Tavlan öppnar en dörr till historien och 1700-talets svenska upplysningstid. Läs mer och boka en visning av tavlan här.

Livets stora händelser

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Behöver du någon att prata med?

Om du behöver samtala med någon eller annat stöd så är du välkommen att höra av dig till våra präster, diakoner eller samtalsterapeuter. Samtalen kan ske över telefon.

Våra kyrkogårdar

I Särö pastorat finns tre kyrkor och två kyrkogårdar. Kyrkogårdarna ligger i anslutning till Vallda kyrka och Släps kyrka. Kullavikskyrkan har ingen anslutande kyrkogård utan tillhör Släp.

Hallå alla herrar!

Kom och sjung i vår kör Rejoice. Vi är ett tjugotal damer i blandade åldrar och ett par herrar som längtar efter fler sjungande herrar. Vi sjunger mest i Släps kyrka allt från klassiskt till visa gospel.

Släps kyrka

Släps kyrka, Östra Särövägen 339, 429 44 Särö.

Pastorsexpeditionen, Vallda kyrkbyväg 8, 434 90 Vallda.
Tel: 0300-32 35 50. Fax: 0300-204 25.
Mån-fre kl. 9.30-12, 13-16.
saro.pastorat@svenskakyrkan.se