Dop

Dopet är en kärleksgåva från Gud och ett välkomnande in i Svenska kyrkan och församlingen.

Från min födelsestund är mitt liv i din hand, alltsedan jag blev till har du varit min Gud.

Psaltaren 22:11

I dopet får vi ett löfte om att Gud är med genom hela livet, vad som än händer. Det är också en glädjens fest för familj, släkt och vänner. Genom dopet blir barnet medlem i Svenska kyrkan. Vattnet i dopgudstjänsten är en symbol för livet. Dopet handlar både om livet här och nu och om det eviga livet.

Den vita dopklänningen är en symbol för Guds närvaro. Att den är så lång symboliserar att dopet är någonting att växa i. Det finns mycket kvar för barnet att lära om Gud och om sin tro. Ofta förknippar vi dopet med bebisar, men i Svenska kyrkan kan man döpas i vilken ålder som helst. Det är vanligt att ungdomar döps under konfirmationstiden.

Läs mer om dopet på www.svenskakyrkan.se

Dopsamtal

Innan dopet är ni välkomna på dopsamtal med den präst som skall döpa. I dopsamtalet går man igenom dopgudstjänstens ordning, som finns i t.ex. psalmboken. Fundera gärna på om ni har önskemål om psalmer, sånger och texter.

Fadder
Som förälder har du möjlighet att ge någon, eller några, som står dig nära uppdraget att vara fadder till ditt barn. Att vara fadder är ett hedersuppdrag. Det handlar om att vara en vuxen förebild, någon som bryr sig, som finns där om man behöver prata. Någon som vill omsluta ditt barn med böner och goda tankar. Uppdraget handlar också om att hjälpa barnet att utforska den kristna tron.

Den som blir fadder ska själv vara döpt, men det finns inget formellt krav på att tillhöra Svenska kyrkan. En eller två faddrar per barn är det vanliga, men det finns också de som väljer att inte ha någon fadder.

Boka dop
Om du har frågor eller önskar boka tid för dop är du välkommen att kontakta oss på pastorsexpeditionen, tel 0300-32 35 50, saro.pastorat@svenskakyrkan.se

Dopklänning
Vi har en dopklänning för utlåning. Kontakta oss för bokning.

Dags för dop?

Vi har en dopklänning att låna. Sydd av Olga Olsson och bars första gången av en gosse vid namn Christer den 28 feb 1960. Klänningen är i tunn bomull, handtvättas och strykes på låg värme. Med klänningen följer en bok där många som lånat klänningen skrivit en hälsning.

Välkommen att boka dop och vigsel i Särö pastorat

Här hittar du kontaktuppgifter och kan skicka en förfrågan.