Foto: Christian Appelsved

Engelbrekts församling

Kristus är världens ljus, han och ingen annan – född i vårt mörker, född att bli vår broder. Har vi sett honom, har vi sett vår Fader. Ära vare Gud.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

För frågor om personuppgiftsincident

Har du frågor angående personuppgiftsincidenten? Här finner du våra kontaktuppgifter.

Kulturlördag i Hjorthagen

Välkomna till en mångfald av kulturprogram i Hjorthagskyrkan, alltid samma tid och samma plats. Programmet börjar kl 15:00. Begränsat antal platser.

Påsktallrik i Engelbrekts församlingssal

Välkommen på Påskdagsgudstjänst med efterföljande påsktallrik. Anmäl senast 24 mars.

Närbild på en rosa fjäder.

Påsken i Engelbrekts församling

Här hittar du påskens program.

FLygbild med Engelbrektskyrkans torn i förgrunden

Onsdagskvällar i Engelbrektskyrkan

Varje vecka från 17 januari bjuder in till Engelbrektskyrkan. Vi välkomnar er klockan 18.00 för en härlig blandning av föredrag, filmvisning, mässa i Taizéanda och våra popmässor med Engel Live. Det är alltid fri entré. Välkomna!

Närbild på någon som läser en bibel.

Djupdykning i Bibeln

1 500 sidor, 1 346 kapitel, 35 690 verser, cirka 740 000 ord och cirka 3 miljoner bokstäver. Bibelns omfattning är stor, och teman flerräknade. I Djupdykning i Bibeln välkomnar vi er på sex föredrag i Engelbrektskyrkan där våra präster talar om just sina favoritteman.

Musikcafé i Hjorthagen

Välkommen på musikcafé i Hjorthagens församlingssal onsdagen 6 mars kl. 14.00.Kaffe/te och hembakat till självkostnadspris. Pengarna går till stöd för Ukraina via Svenska kyrkans hjälporganisation ACT. SingAllingKören sjunger, Kerstin Alling piano och Mats Rehn bildvisning.

Stilla stunder

Inled helgen med en meditativ förmiddag.

Retreatdag i Hjorthagskyrkan

Välkommen till en stilla dag i Hjorthagskyrkan på Skärtorsdagen den 28 mars. Det blir ett tillfälle att komma ner i varv, reflektera och bara vara tillsammans med andra i en fin miljö.

En bebis sover i famnen på sin mamma.

Babyretreat

Ta ett par timmar för dig och din bebis (ålder 0-8 månader).

En bebis ligger på mage på golvet med en skallra i händerna.

Barn och familj

Välkommen till vår barn- och familjeverksamhet i Engelbrekts församling. Vi erbjuder babyrytmik, babyretreat, barnkörer, babygudstjänst och caféverksamhet för stora och små. Varmt välkomna!

Diakonala Caféer

Café Engelbrekt och Skaparcafé är våra sociala caféer som har öppet för alla.

Volontär

Tillsammans bygger vi kyrka! Är du intresserad av att engagera dig som volontär i Engelbrekts församling?

Samtal och stöd

Alla har vi behov av någon som lyssnar, som ger av sin tid, som ser och bekräftar mig som en människa värd att älskas.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Musik i Engelbrekt

Matteuspassionen i Engelbrekt går in i ett nytt sekel

2023 firades framförandet av »kristenhetens största verk« – Johann Sebastian Bachs Matteuspassionen – 100 år i Engelbrektskyrkan. Läs den spännande bakgrunden till uruppförandet »på begripligt tungomål«. I år, 2024, kan du avnjuta verket på skärtorsdagen och långfredagen.

Orgelskola i Engelbrekts församling: Framtidens kyrkomusiker?

Organist är en yrkesgrupp som det väntas vara brist på i framtiden. Engelbrekts församling vill värna det kyrkomusikaliska arvet och har därför en orgelskola i Hjorthagskyrkan med sju elever i åldrarna 10–14 år. Här träffar vi Kerstin Alling, organist och lärare åt dessa musikhungriga elever!

Musik i Engelbrekt

Välkommen till musikkyrkorna på Östermalm – Engelbrektskyrkan och Hjorthagskyrkan! Delta i Engelbrekts församlings musikverksamhet, antingen som besökare på någon av våra konserter eller genom att själv delta som medlem i någon av våra körer. Vi ger 1–3 konserter av högsta klass varje vecka under verksamhetsåret.

Lunchmacka med musik

Från den 17 januari till den 22 maj är du välkommen till våra populära lunchkonserter i Engelbrektskyrkan. Varje onsdag kl 12.15-12.45. Fri entré. Smörgås 40 kr. Välkommen in!

Bli medlem i Svenska kyrkan. En av världens största medlemsorganisationer.

Bli medlem.

Här kan du komma i kontakt med Engelbrekts församling.

Öppettider

Klicka här för att se öppettiderna för expeditionen, Engelbrektskyrkan, Hjorthagskyrkan, Café DC och Columbariet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på våra nyhetsbrev så får du aktuell information om allt som händer i Engelbrekts församling.

Prenumerera

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

Gör ditt eget kalendarium

Vill du delta i en gudstjänst, besöka ett musik- eller kulturevenemang, en öppen förskola, ett språkcafé eller delta i en pilgrimsvandring? Här får du en samlad bild av allt som händer och kan skapa ditt eget kalendarium.

Skriv ett meddelande till Engelbrekts församling: