Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Guds kärlek omsluter dig

Jesus sade, ... och det dop som jag döps med, skall ni döpas med.

Mark 10:39

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot. Ibland förväxlas dopet med en ceremoni för namngivning. Det är det inte, men namnet är ändå viktigt vid dopet, eftersom den som döps nämns vid sitt namn.

När ett barn döps uttrycker du som förälder en vilja att barnet döps till den kristna tron och att barnet ska få vara en del av den kristna gemenskapen. Dopet är en gåva från Gud till det lilla barnet – det hänger inte på din tro.

Den som döps får vatten öst över sitt huvud. Vattnet är livsviktigt för människan och det är också en symbol för livet och för att växa.

Dopet är församlingens gudstjänst där de som döps tas emot i kyrkans gemenskap och blir medlem i Svenska kyrkan.

Dopet är alltid kostnadsfritt.

Doptider

Möjliga doptider för Engelbrektskyrkan och Hjorthagskyrkan kan du hitta genom att klicka på knappen ”Boka dop - Hitta lediga tider”. Vid varje dopgudstjänst finns det plats för ett dopfölje.

Det är inte möjligt att boka dopkaffe vid dop i Engelbrektskyrkan.

Om ni bokar dop på en lördag i Hjorthagskyrkan och är skrivna i församlingen finns det möjlighet att hyra Hjorhagens församlingssal för dopkaffe. Kontakta bokningen för vilka tider som finns tillgängliga.

Låna dopklänning

Det är möjligt att kostnadsfritt låna dopklänning av oss.
Läs mer om att låna dopklänning här.

Vanliga frågor om dopet

Klicka på knappen ”Hitta lediga tider” högst upp på denna sida. Välj kyrka och tid och följ sedan anvisningarna. Du kan också ta kontakt med bokningen så hjälper vi er att hitta en tid som passar. Se kontaktuppgifter längre ned på sidan.

Er präst kommer sedan att kontakta er i god tid före dopet för att planera detaljerna tid och plats är bokad.

Ungefär en vecka innan dopet bokas det in ett dopsamtal med er präst. Prästen går igenom vad som kommer att hända under dopgudstjänsten. Alla olika val ni kan göra gällande dopet får ni tillsammans med er präst diskutera under samtalet.

Ni får absolut välja egna dikter och sånger till dopet. Genom att välja texter och musik som betyder mycket för er och er familj kan dopet bli än mer personligt och omslutande. Svenska kyrkan har fantastiska musiker som kan spela de sånger ni önskar live i kyrkan om ni skulle vilja, vilket kan bli en otroligt vacker och mäktig upplevelse. Klicka här för att läsa mer om musik vid dop.

På Svenska kyrkans dopsajt kan ni lyssna på och välja mellan fina psalmer som passar utmärkt till dopet. För att hitta förslag på sånger som också kan passa till dopet kan ni lyssna på Svenska kyrkans Spotify-lista Sånger till dop.

Om ni vill får ni väldigt gärna ge syskon eller andra familjemedlemmar, släktingar, vänner eller faddrar olika uppgifter under dopet som till exempel att hälla upp vattnet i dopfunten, tända ljus, läsa texter eller kanske sjunga.

Många väljer att utse dopfaddrar till sina barn. Faddrarna är tänkta att finnas med som ett extra stöd för branet när det växer upp. Gud är kärlek – det är fadderns uppgift att ge kärlek och hopp ett ansikte. De flesta väljer att utse två faddrar men några har ingen och några har fler. Den som ska vara fadder måste vara döpt. Om den som ska bli fadder inte är det döper vi den personen också.

Dopgudstjänsten är ungefär en halvtimme lång. Om dopet är en del av en ordinarie gudstjänst så tar det lite längre tid. Längden på dopet varierar också beroende på hur många egna sånger och dikter ni väljer att lägga in i programmet.

Du kan när som helst i livet döpas i Svenska kyrkan, gammal som ung. De flesta som döps är barn mellan 3 till 6 månader, men självklart kan ni döpa ert barn tidigare eller senare om ni skulle vilja det.

Var bara lugn, prästen har varit med om det många gånger och är bekant med alla sorters reaktioner från barnet. Dessutom är dopet barnets högtidsfest. Barnet ska få lov att synas och höras. Det samma gäller alla barn som gästar dopgudstjänsten, de ska få ta plats i kyrkorummet. Om ni som föräldrar ändå skulle känna att det blir påfrestande om barnet skriker går det jättebra att ta en kort paus.

Idag väljer föräldrarna själva vad barnet ska ha på sig under dopet. Vanligt är att barnet bär en vit dopklänning eller dopdräkt som finns att låna kostnadsfritt. Klicka här för att se dopklänningarna.

En av våra dopklänningar

Låna dopklänning

Engelbrekts församling har fem dopklänningar att låna.

Musik vid dop - vigsel - begravning

Vad ska man tänka på när man önskar musik till vigsel, dop eller begravning?

Lokal för dopkalas

Hjorthagens kyrkosal

Dianavägen 8 i suterrängvåningen

Har du frågor om dopet? Skicka in dem här så svarar vi så fort vi kan.

Bokning

Välkommen att boka dop, vigsel eller begravning hos oss.