Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.
Foto: Kristin Lidell

Vigsel/välsignelse

Jag och du blir VI.

Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta

Höga visan 8:6

Drop in-vigsel 14 februari

Ni vill gifta er - Vi ordnar!

Att gifta sig innebär att sätta in kärleken till varandra i ett större sammanhang. Genom vigseln eller välsignelseakten blir det offentligt att det är ni två som hör ihop och inga andra. Kärlek är starka känslor, och också mer än så. Många gånger innebär det att kämpa tillsammans och att vilja vara två även när det är jobbigt. I Engelbrekts församling uttrycks detta bland annat genom att brudparet eller de som ska välsignas går tillsammans genom kyrkan fram till altaret.

Att gifta sig kyrkligt eller borgerligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Minst en av er måste tillhöra Svenska kyrkan. Vigseln eller välsignelseakten är kostnadsfri.

Drop in-vigslar på alla hjärtans dag

Varje år på alla hjärtans dag anordnar vi drop in-vigslar i Engelbrektskyrkan.

Vi ordnar präst, lokal, musik, vittnen.

Gäster, bukett och högtidliga kläder är valfria. Det enda ni behöver tänka på är att beställa hindersprövning från Skatteverket redan nu och ta med er den godkända hindersprövningen, legitimationer och ringar till Engelbrektskyrkan.

Kom ihåg att minst en av er ska vara
medlem i Svenska kyrkan.

Vanliga frågor om vigsel

Klicka på knappen ”Hitta lediga tider” högst upp på denna sida. Välj kyrka och tid och följ sedan anvisningarna. Du kan också ta kontakt med bokningen så hjälper vi er att hitta en tid som passar. Se kontaktuppgifter längre ned på sidan.

Er präst kommer sedan att kontakta er i god tid före vigseln för att planera detaljerna tid och plats är bokad.

I god tid före vigseln bokas det in ett samtal med er präst. Prästen går igenom vad som kommer att hända under vigselgudstjänsten. Alla olika val ni kan göra gällande vigseln får ni diskutera under samtalet tillsammans med er präst.

För att få gifta sig i Svenska kyrkan måste åtminstone en av er vara medlem i Svenska kyrkan. Man behöver däremot inte vara konfirmerad. Klicka här för att ansöka om medlemskap.

Innan ni kan gifta er i Sverige måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Ansöker gör ni genom att fylla i en blankett som ni skickar in till Skatteverket. Det är viktigt att hindersprövningen är giltig vid vigseln.

Enligt svensk lag finns följande hinder mot att få gifta sig:

• Ålder – om någon av er är under 18 år får ni inte gifta er.
  • Släktskap – om ni är nära släkt får ni inte gifta er med varandra.
  • Om någon av er redan är gift/registrerad partner får ni inte gifta er.

Dessa hinder gäller om ni ska gifta er i Sverige, även om ni inte är svenska medborgare eller bor i Sverige.

När hindersprövningen är klar får ni dels ett intyg om hindersprövning, dels ett vigselintyg från Skatteverket. Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader. Ni ska lämna båda intygen till prästen, som efter vigseln fyller i intygen och skickar dem till Skatteverket.

Själva vigseln kostar ingenting. Kyrka, präst, musiker och vaktmästare är gratis!

Vigseln kan äga rum i den kyrka eller församling som brudparet önskar. Tänk på att det är viktigt att vara ute i god tid med att boka. Detta särskilt om det är en populär kyrka eller en populär tidpunkt eller om ni vill ha ett specifikt datum. Det går att boka tid för vigsel ett år innan.

Möjlighet finns för er som önskar förnya era äktenskapslöften. Det finns också möjlighet för er som ingått borgerligt äktenskap att få en kyrklig välsignelseakt över ert äktenskap.

På Svenska kyrkans webbplats finns mer information om hur vigseln går till, vad det innebär och praktisk information kring vigselgudstjänsten. Klicka här för att komma dit.

Musik vid dop - vigsel - begravning

Vad ska man tänka på när man önskar musik till vigsel, dop eller begravning?

Bokning

Välkommen att boka dop, vigsel eller begravning hos oss.

Har du frågor om vigsel kan du skicka in dem till oss här.

Präster

Organister