Konfirmation

Funderar du på om du ska konfirmeras? Då är du inte ensam. Förra året var det 30 000 som konfirmerades i Sverige, och det lär bli minst lika många i år. Här kan du läsa om konfirmationsalternativen som finns i Engelbrekts församling.

Att konfirmeras

Att konfirmeras idag handlar till stor del om att ha roligt och träffa nya kompisar. Men det är också ett tillfälle att prata om stora och spännande frågor.

• Vad har Gud med mig att göra?
  • Hur är man en bra människa?
  • Behövs Jesus?

Konfirmationstiden är en tid att testa och lära om kristen tro. Konfirmandens frågor, kunskaper och personlighet är med och påverkar hur konfirmations- tiden blir. Det är en av anledningarna till att de allra flesta som konfirmeras tycker att det är roligt och utvecklande.

På Östermalm erbjuder Svenska kyrkan flera konfirmationsalternativ på olika platser i Sverige. Man anmäler sig till det alternativ som passar bäst, oberoende av vilken församling man tillhör. Du kan även gå in på Svenska kyrkans hemsida för att se samtliga alternativ som finns runt om i Sverige.

Foto: Alex Giacomini /Ikon

Sommarläger i Skärgården

Vi tillbringar nästan två veckor på sommarlovet i södra Roslagen med gångavstånd till vattnet där vi kan bada. I en fantastisk miljö delar vi lägerliv tillsammans och funderar kring tro och tvivel. Du får möjlighet att ta reda på vad kristen tro handlar om och vem du är i gemenskap med andra.

Under lägret kommer vi även att diskutera både de stora och små frågorna i livet, leka, bada, grilla på stranden och förhoppningsvis få vänner för livet.

Under våren 2024 kallar vi till två träffar för konfirmander och vårdnadshavare.

• Läger på Åkerögården måndag 24 juni till fredag 5 juli 2024.
  • Repetition av konfirmationsgudstjänsten lördag 6 juli kl 09:00-14:00.
  • Konfirmation i Engelbrektskyrkan söndag 7 juli kl 11:00.
  • Max 35 deltagare.

Lägret är kostnadsfritt

Sommarläger i Skärgården 2024 är nu fullt. Välkommen att anmäla dig till vår kölista via knappen nedan!

Vill du läsa mer om vad församlingarna på Östermalm erbjuder? Se hela konfirmationsfoldern här.

En kvinna läser en bibel.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Vuxenkonfirmand

KonVux finns som alternativ för dig vars konfirmation aldrig blev av när du var tonåring. Vi träffas var annan tisdag i Engelbrekt (26/9-5/12 2023, 16/1-23/4 2024) kl 17.30.  Vi börjar med en enkel måltid och därefter har vi vårt konfapass som kan bestå av allt från diskussioner till filmvisning. Kvällen avslutas sedan vid 20-tiden. Helgläger 19-21 april 2024. Konfirmationen äger rum i Hjorthagskyrkan 28 april 2024 kl 15.00.

Anmälan till gunnar.stalklint@svenskakyrkan.se senast 20/9 (svarar även på frågor). Meddela vid anmälan eventuella allergener.