Foto: Malin Riley

Engelbrekts Unga Röster

Engelbrekts Unga Röster är en prisbelönt kör med hög ambitionsnivå för dig som har flera års körvana. Medlemmarna är från 9 år och provsjungning sker löpande.

Körsångsförmåga motsvarande årskurs 5 i musikklass erfordras. Stor vikt läggs vid att arbeta med gestaltningsförmåga och koreografi där vi ofta samarbetar med koreografen Christine Löfgren. Unga Röster  samarbetar vid vissa konserter med Engelbrekt Vocalis (studenter från Kungliga Musikhögskolan)

Som körsångare förutsätts att du själv tränar på körsånger hemma med hjälp av stämfiler och att du närvarar vid såväl repetitioner som konserter.

Unga Röster medverkar kontinuerligt i församlingens gudstjänster och konserter. Luciakonserten "Från mörker till ljus" är en årligen återkommande konsert. Även körinternat och resor ingår i verksamheten liksom stark gemenskap.

2023 vann Engelbrekts Unga Röster två guld och ett silver vid European Choir Games i Norrköping. Se bilder nedan!

Provsjungning sker löpande.

Repetitioner: Måndagar kl 17.00–18.00  och torsdagar kl 17.00–19.00 i Engelbrekts kyrkosal.

Körledare: Karin Bäckström

Körledare

Karin Bäckström

Engelbrekts församling

Mer om Karin Bäckström

Karin Bäckström har gedigen erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomskör. I Adolf Fredriks församling byggde hon under en tioårsperiod upp en lika omfattande som välrenommerad och prisbelönt barn- och ungdomskörverksamhet. Nu senast tjänstgjorde hon som musiklärare vid Adolf Fredriks Musikklasser där hon förutom att undervisa klasser i musik ledde Adolf Fredriks Flickkör till många framgångar under fem år. År 2014 erhöll Flickkören Grand Prix vid den internationella körtävlingen i Grado, Italien. I maj 2017 vann den nystartade ensemblen Engelbrekts Unga Röster första pris i MusikRUMs körtävling.