Våra musiker

I Engelbrekts församling arbetar fem anställda musiker. Alla med gedigna utbildningar, erfarenheter och meriter samt med bagaget fullt av internationella priser och framgångar.

Kerstin Alling. Foto: Mats Håkanson

Kerstin Alling

Kyrkomusiker- och dirigentexamina vid Kungl. Musikhögskolan. Orgelstudier för bl a professorerna Johannes Landgren och Anders Bondeman samt Domkyrkoorganisten i Falun, Mats Åberg. Hon studerade piano för professor Esther Bodin-Karpe med fokus på kammarmusikspel med både sångare och instrumentalister. Sedan trettio år är hon verksam organist och har arbetat med både vuxen- och barnkörer. Kerstin brinner för att sprida kyrkomusiken till alla, oavsett bakgrund och ålder. Hon är ansvarig musiker i Hjorthagskyrkan, församlingens andra vackra kyrka, som stod färdig år 1909. Hon är uppväxt i prästgården i den lilla byn Grimeton, på västkusten.

Joakim Andersson. Foto: Nina Fylkegård

Joakim Andersson

är organist och körledare i Engelbrekts församling där han leder Hjorthagens kammarkör, undervisar i orgel och spelar vid konserter och gudstjänster.
Joakim började spela orgel vid 8 års ålder och har sedan dess studerat vid Nordiska Musikgymnasiet och på kandidat- och masternivå vid Kungl. Musikhögskolan.
Han brinner för vacker musik som kanske inte framförs allt för ofta. Frederick Delius, York Bowen och svenska guldkorn som Harald Fryklöf och Engelbrekts egna Oskar Lindberg är några tonsättare Joakim ägnat särskilt fokus.
Han var organist i Staffans kyrka, Gävle, 2014-2024. Joakim är också tonsättare och skriver musik i många genrer: kammarmusik, körverk, solokonserter, oratorier m m. Fritiden tillbringar han med taxen Pompe, kanske bakom ett flöte i sommarstugan i Västerbotten.

Namn: Joakim Andersson
Anställd sedan: 2024
Instrument: Orgel, piano – och snabbfrälsare!
Favorittonsättare: Bach, Reger, Korngold, Oskar Lindberg är favoriter om jag måste välja. Brahms och Widor är också väldigt härlig musik. Och så Rachmaninoff och York Bowen har varit favoriter, men jag lyssnade nog lite för mycket på deras musik en period.

Karin Bäckström. Foto: Mats Håkanson

Karin Bäckström

är utbildad organist från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm som lika gärna tar sig an Johann Sebastian Bach som Dolly Parton eller Ēriks Ešenvalds, för att bara nämna några exempel. »Jag vill inte begränsa mig utan vill alltid vara öppen för all bra musik oavsett om den är ny eller gammal och oavsett vilken genre det än är. Det bästa med att vara kyrkomusiker är att möta människor med musik och att då och då få en glimt, en känsla av ett perfekt harmoniskt tillstånd där musikens själ har fått allas hjärtan att öppnas och fått alla att tala samma språk.

Kanske har vi setts på min luciaföreställning ›Från mörker till Ljus‹ eller var du och lyssnade på någon av The Modern Sound’s musikmässor Engel Live, då när vi hade Stevie Wonder, Queen eller Elton John som tema, eller så har vi inte mötts än.  Oavsett allt hoppas jag att du får musikupplevelser värda namnet här i Engelbrekt/Hjorthagen eller någon annanstans.«

Namn: Karin Bäckström
Anställd sedan: Augusti 2016
Instrument: orgel, piano, Bibel-konkordans
Favorittonsättare: Den musik jag för tillfället håller på med.

Bengt Eklund. Foto: Mats Håkanson

Bengt Eklund

är organist och körledare i Engelbrektskyrkan där han leder Engelbrekts kammarkör och Camerata Engelbrekt. Bengt har sakta men säkert sedan 14-årsåldern vuxit in i kyrkomusikeryrket genom att ofta vikariera på söndagar i en massa olika kyrkor i sin ungdom. Först vid 27-års ålder tog han steget fullt ut och började studera på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, dessförinnan verkade Bengt som VVS-ingenjör. Sedan 1996 är han medlem i Radiokören vilket har varit och är en ständig fortbildning för honom i dirigerandet då han under ett otal turnéer och konserter har fått sjunga under och uppleva de kanske allra främsta dirigenterna i vi har. På fritiden när den då och då uppstår försöker Bengt ägna sig åt längdskidåkning då han ibland lyckats bemästra latheten.

Namn: Bengt Eklund
Anställd sedan: 2004
Instrument: Orgel, piano, elgitarr, elbas samt diverse snickerimaskiner
Favorittonsättare: Svår att ringa in men oftast kretsar det kring de tre B-na: d v s Bach, Beethoven och Brahms.

Stefan Therstam. Foto: Mats Håkanson

Stefan Therstam

är organist i Engelbrektskyrkan och har det huvudsakliga ansvaret för orgelspelet på gudstjänster och konserter. Där kan man ta del av hans specialitet: orgelimprovisation. Det är en konstform med rötter från före fader Bachs tid och innebär att organisten komponerar musiken direkt i stunden vid klaviaturen. Stefan spelar, förutom i Engelbrektskyrkan, också många konserter runt om i landet och internationellt. Att undervisa unga blivande organister har han ägnat sig åt sedan många år och han är sedan 20 år tillbaka professor i orgel vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Stefan känner en stor glädje och stolthet i att få ha ansvaret för Engelbrektskyrkans magnifika orgel - Stockholms största kyrkorgel. Yrkesmusiker har sällan tid för annat än musiken, men när Stefan inte spelar så ägnar han sig åt sin passion för matlagning.

Namn: Stefan Therstam
Anställd sedan: September 1999.
Instrument: Orgel, piano och kökskniv.
Favorittonsättare: Inga specifika, men 1900-talets tonsättare utgör en guldgruva av kreativt musikskapande.