Sorgegrupper

Sorgen kan ta sig olika uttryck - Vi vet att det hjälper om man delar den med andra.

Leva vidare efter ett dödsfall…. Hur kan vi göra det på ett bra sätt?

Man brukar säga att sorgen är randig, för det varierar så från stund till stund. Sorgen kan kännas och vara olika beroende på vilken dag det är och vilken situation vi ställs inför. Vi i Engelbrekts församling erbjuder flera olika stödgrupper för dig som mist en anhörig. Vi träffas i mindre grupper som leds av diakon, kurator eller präst. Grupperna träffas i Engelbrekts församlingshus, Östermalmsgatan 20 B eller 20 F. Grupperna är kostnadsfria och öppen för alla.

•    Universitetskyrkans sorgegrupp för unga vuxna, 20-30 år
•    Sorgegrupp för föräldrar som mist sitt barn, ungt eller vuxet, i suicid
•    Sorgegrupp för personer som mist sin livspartner

Känner du att ingen av dessa grupper passar in på din situation, eller om du är ett barn eller ungdom i sorg som vill hitta en grupp hjälper vi dig gärna att hitta rätt. Inom Svenska kyrkan samverkar vi mellan församlingsgränserna för att hjälpa till att hitta ett sammanhang som passar dig.

Stödgrupper

Universitetskyrkan tillsammans med Engelbrekts församling erbjuder komprimerade sorgegrupper på 3 gånger för unga vuxna i åldrarna 20-30 år. Vi kallar detta steg 1 för att sedan erbjuda steg 2 om önskemål finns. Om du är student/doktorand eller ung vuxen som är bosatt i Stockholmsregionen och har mist en nära anhörig så är detta kanske en grupp för dig?

Våren 2024
: 19/2, 4/3 och 18/3 kl 17:00-20:00
Sista anmälningsdag: 5 februari 2024

Plats: Östermalmsgatan 20 B, Engelbrekts församling.

Vi bjuder på enklare middag.

Frågor och anmälan:
Isabella Tengdelius, kurator, 08-406 98 27, isabella.tengdelius@svenskakyrkan.se

Julia Bjerleus, präst, 08-406 98 38, julia.bjerleus@svenskakyrkan.se

Läs mer här.

Gruppen träffas kvällstid, varannan vecka, 9 tillfällen. Enklare middag ingår.

Plats: Östermalmsgatan 20 B, Engelbrekts församling.

Frågor och anmälan: Clary Nilsson, 08- 406 98 32, clary.nilsson@svenskakyrkan.se
Denna grupp hålls i samarbete med Enskede-Årsta församling och medledare för gruppen är diakonen Janine Wenzel

En stödgrupp där vi samtalar om sorgen och saknaden efter de som avlidit.

Gruppen träffas kvällstid, varannan vecka, 9 tillfällen. Enklare middag ingår. Max 8 deltagare.

Plats: Östermalmsgatan 20 B, Engelbrekts församling.

Frågor och anmälan:
Clary Nilsson, 08- 406 98 32, clary.nilsson@svenskakyrkan.se