Nordmarkens pastorat stärker ledningen – ny kyrkoherde på plats.
Nordmarkens pastorat tar nu ett viktigt steg in i framtiden genom två betydelsefulla rekryteringar. Kyrkorådet har beslutat att anställa Anna Bohlin som ny kyrkoherde.
Anna Bohlin tillträder tjänsten som kyrkoherde den 10 september 2026 och kommer närmast från Karlstads pastorat, där hon under de senaste tio åren varit verksam som präst. De senaste fem åren har hon tjänstgjort som kaplan i Domkyrkoförsamlingen i Karlstad. Dessförinnan var hon komminister i Norrstrands församling under fem år. Innan prästkallelsen ledde henne in i Svenska kyrkans tjänst arbetade hon under 21 år inom Folktandvården Värmland.
För Anna Bohlin innebär uppdraget också en återkomst till hembygden. Hon föddes när familjen bodde i Karlanda och växte sedan upp i både Blomskog och Östervallskog. Hennes far arbetade som lärare och familjen bodde i lärarbostäderna vid skolorna. Anna gick sina första skolår i Östervallskog och fortsatte därefter i Töcksfors innan gymnasiestudierna genomfördes vid Årjängsgymnasiet.
– Nordmarken har alltid varit en del av mitt liv och min identitet. Att nu få återvända som kyrkoherde känns både hedrande och inspirerande. Jag ser fram emot att tillsammans med medarbetare, ideella, förtroendevalda och församlingsbor fortsätta utveckla kyrkans arbete och vara en närvarande kyrka för människor i alla livets skeden, säger Anna Bohlin.
För ytterligare information
Henrik Wiig Pettersson (S)
Ordförande, Kyrkorådet i Nordmarkens pastorat
0705471560, henrik.wiigpettersson@svenskakyrkan.se
Anna Bohlin
Tillträdande kyrkoherde, Nordmarkens pastorat