Rommele församling

Rommele församling är den södra utposten av Trollhättans kommun och sträcker sig från Göta Älv i väster till Kobergs ägor i öster. Församlingen tillhör Skara stift.

Sångensemble i projektform

Påsk och sommarensemble

Harmonica

Öppna körövningar där alla är välkomna!

En stilla dag

Torsdag 6 juni

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

Laddstation för elbilar

Kyrkans hus, Sjuntorp

Hitta grav

Nu kan du lättare hitta dina anhöriga på kyrkogården.

Kyrkornas historia och kulturgravar

Nu kan du ta del av historia kring våra kyrkor och utvalda kulturgravar

Tillgänglighetsdatabasen

Här hittar du tillgängligheten till våra kyrkor

Konfirmation

Att konfirmera sig är roligt, viktigt och en härlig chans att djupdyka i livets stora frågor.

Ringar

Bröllop

Att säga ja till varandra inför Gud och församlingen.

Gravsten

Tillsammans planerar vi för avskedet och gudstjänsten.

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Bli medlem
En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

En kyrkogård i solsken.

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Jourhavande präst

Jourhavande präst tar emot samtal alla dagar 21.00-06.00.

Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.

Matt 7:7-8