Konfirmation

Konfirmationen är en möjlighet att upptäcka mer om dig själv och om kristen tro. Vi kommer att åka på läger, medverka i gudstjänster  och mycket mer. Konfirmationsundervisningen är alltid kostnadsfri. Frågor? Mejla eller ring Stefan Nordlander

I år kommer vi att erbjuda en konfirmandgrupp!

Onsdagsläsning
Den vanlig veckoläsningen, som är på onsdagar, direkt i anslutning till skolan. Några gånger per termin samlas vi till Ungdomssöndag. Ett läger på hösten och ett läger på våren kommer vi också att hinna med.

Via länken nedan kan du anmäla dig till Konfirmation för 2023-2024.

En del är nyfikna på andra konfirmationsalternativ, till exempel internatskonfirmation där man är på läger hela tiden eller konfirmation för den som har särskilda behov eller intressen. Kontakta oss så kan vi gärna ge tips eller använd Svenska kyrkans konfirmandsök!
Även du som är vuxen och vill konfirmeras är välkommen att höra av sig!

Om konfirmation

I Rommele församling välkomnar vi varje år de som går i årskurs 8 till konfirmationsläsning. Inbjudan brukar komma någon gång mot slutet av vårterminen i sjuan.

Ordet Konfirmation är från början latin och betyder "bekräftelse", det vill säga en bekräftelse av dopet. Under konfirmationstiden får du möjlighet att upptäcka mer om Gud, om kyrkans tro och om dig själv. Vi brukar åka på minst ett läger, vilket många tidigare konfirmander har sagt varit det bästa med hela konfirmationstiden.

För att konfirmeras måste man vara döpt, men skulle du inte vara döpt när du påbörjar konfirmationstiden gör det ingenting, i så fall har du möjlighet att döpas  under tiden. Ofta sker detta i samband med något läger eller i en enskild gudstjänst.

Läs om hur vi hur och varför behandlar vi era personuppgifter.
GDPR: Konfirmation

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.