Dop

Att bli döpt är en stor händelse. Den som döps tar ett steg in i den kristna tron. Är det ett barn som döps, är det föräldrarna som beslutat sig för att ta det steget för sitt barn. Men mest av allt är dopet en Guds gåva. Gud handlar med den som döps och gör honom eller henne till sitt barn och till Jesu lärjunge. Det blir tydligt när prästen tecknar korsets tecken på den som ska döpas och säger: ”Ta emot korsets tecken. Jesus Kristus, den korsfäste och uppståndne, kallar dig att vara hans lärjunge.”

Dopet är ett av kyrkans sakrament, en helig handling som Jesus själv har instiftat. Sakramenten har en synlig och en osynlig sida. I dopet är vattnet det synliga tecknet och den nya födelsen in i Guds rike, är det osynliga.

Faddrarna har en viktig uppgift att vara förebilder och att be för dopbarnet eller dopkandidaten, som det kallas när det är en vuxen person som döps. Den som blir fadder ska själv vara döpt.

Oftast sker dopen i söndagens gudstjänst i församlingens närvaro. Vi erbjuder även vissa datum för dop på lördagar.

Välkommen att boka dop!

I Rommele församling är du välkommen till dopet med ditt barn eller som vuxen, om du inte blev döpt som liten.

Kontakta expeditionen för att beställa dag/tid. Du kan även boka Kyrkans Hus, Sjuntorp eller Upphärads församlingshem för dopkaffe.

Kommande dopdagar :
20 april
18 maj
29 juni
10 augusti
14 september

Den präst som ska döpa, hör sedan av sig till dopfamiljen för att bestämma tid för ett dopsamtal, då dopet förbereds.

Välkommen att kontakta oss!
Ring expeditionen, 0520 - 48 42 50, säkrast mellan kl. 9.00-12.00,
eller fyll i och skicka in formuläret här nedan.

Läs om hur vi hur och varför behandlar vi era personuppgifter.
GDPR: Dop av barn
GDPR: Dop av vuxen

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

Droppar av vatten som far genom i luften.

Meningen med dopet

Dopet är en helig handling, ett sakrament. Handlingen är helig eftersom vi tror att Gud verkar genom den.

Annette Lindskog

Rommele församling

Administratör/Sekreterare

Mer om Annette Lindskog

Arbetar på pastoratsexpeditionen med kyrkobokföring, bokningar, begravningsadministration och informationsflöde.