Foto: Patrik Gineman

Frustuna församling

Tre kyrkor. Ett Tingshus. Mängder av mötesplatser. Välkommen till alla sammanhang i Frustuna församling.

Gudstjänst

Gudstjänsten handlar om relation. Läs mer om församlingens gudstjänster här.

Våren 2024

Nu är vårens alla verksamheter och mötesplatser i Frustuna församling igång!

Vandra genom fastan

- en inre resa -

Lördagsmusik

Välkommen till vårens Lördagsmusik med helgsmål

Stilla rum

I kyrkans rum omfamnas du av mjuk sång och bjuds in till kontemplation och inre stillhet.

Säsongsanställd till kyrkogårdsförvaltningen

Till säsongen som avser perioden maj - oktober söker vi en ny medarbetare som uppskattar arbete utomhus och som både kan köra en gräsklippare, traktor, hantera grönytemaskiner och plantera blommor. Löpande intervjuer sker.

Någon sitter vid ett skrivbord bakom en datorskärm och knappar på ett tangentbord.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Stöd vid sorg

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Samtalsstöd i Frustuna församling

När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Svenska kyrkan erbjuder själavård.

Allt om dopet

När vi döps blir vi medlemmar i Svenska kyrkan och del i den världsvida kyrkan.

Allt om vigsel/bröllop

Där kärlek sker, sker något heligt.

Allt om begravning

Efter att någon vi känner har dött behöver vi ta avsked.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Vill du stötta människor i nöd?

Här kan du läsa mer om hur du kan bidra. Vi behöver bland annat volontärer för uppdrag av olika karaktär.

Tänd ett ljus eller be en bön

Med anledning av oroligheterna i Ukraina ber vi om fred för Ukrainas folk. Frustuna kyrka står öppen vardagar 8-15 och på helgen kl. 10-15 för den som vill tända ett ljus.

Vi besvarar gärna era frågor. Här hittar du kontaktuppgifter

Vårstädning på kyrkogårdarna

Publicerad:

Nu är det dags för vårstädning på våra kyrkogårdar!

Vattnet stängs av för vintern

Publicerad:

Vattenposterna på våra kyrkogårdar stängs av vid risk för frost.

Kråka som vill bråka

Publicerad:

Varje höst kommer de igång, ungfåglarna som stökar till det på kyrkogården!

Dofter och doftkänsliga individer

Dofter kan orsaka akut astma hos personer som är doftallergiska.

Vi ber dig därför att undvika att använda parfym eller andra starkt parfymerade hudvårdsprodukter när du besöker församlingens gudstjänster och verksamheter.

Hjälp oss att sprida budskapet vidare för att minska risken för att de som vistas i våra lokaler får astma.