Flagga

Medlem

Som medlem är du välkommen att ta del av det kyrkan erbjuder. Du är också, genom att betala kyrkoavgiften, med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Att vara medlem innebär

Som medlem är du välkommen att ta del av det kyrkan erbjuder. Du är också, genom att betala kyrkoavgiften, med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Varje år finns många av kyrkans över 6,4 miljoner medlemmar med i något av kyrkans sammanhang. Det kan till exempel vara i kören, på konfirmationslägret, vid en anhörigs begravning eller i en insamling till det internationella arbetet för bistånd och utveckling.

Som medlem i Svenska kyrkan:

• kan du gifta dig och bli begravd i kyrkan
  • bidrar du bland annat till verksamhet för barn och unga, körer, familjerådgvning och jourhavande präst
  • är du med och stöttar samhällets mest utsatta både i Sverige och utomlands
  • bidrar du till att kyrkobyggnaderna bevaras och kulturhistoriska värden förs vidare till kommande generationer
  • Verksamhet för alla

Medlem genom dopet
Man blir medlem i kyrkan genom dopet. Är du redan döpt i ett annat kristet samfund kan du bli medlem i Svenska kyrkan efter ett samtal med ansvarig präst i din församling. Tidigare blev man i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födelsen, men så är det alltså inte längre.

Är du osäker på om du är medlem eller har andra frågor om medlemskapet kontaktar du vårt kansli på tel 0158-22100

Fyll i formuläret nedan för att bli medlem i Svenska kyrkan

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella

Hur gör jag för att bli medlem?

Skicka ett mail till oss med namn och postadress så kommer vi att skicka hem en blankett för underskrift som du sedan skickar tilbaka till oss. All information får du i brevet hem.

Maila din önskan om inträde i Svenska kyrkan till
frustuna.forsamling@svenskakyrkan.se

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!