Om vigseln

Där kärlek sker, sker något heligt. Varje gång en människa möter en annan person i kärlek är Gud inblandad. Så vill vi tänka och tro. Gud är kärlekens källa och ursprung och har gett oss förmågan att älska.

Boka vigsel

Välkommen att boka din vigsel hos församlingsexpeditonen på 0158-22100

Att säga ja till varandra inför släkt, vänner och Gud är för de flesta en mycket stark upplevelse. Det är stort att lova att vilja älska en annan person resten av livet. Att våga välja att ge sig in i en livslång relation med alla dess utmaningar.

Vem kan gifta sig i kyrkan?

Man kan gifta sig i kyrkan om en av makarna tillhör Svenska kyrkan. Vigseln i Svenska kyrkan kan ske mellan makar av olika kön eller lika kön. I Frustuna församling är vi väldigt glada över att Svenska kyrkan i oktober 2010 tog beslutet att viga också samkönade par.

Hindersprövning

Hos skattemyndigheten begär man intyg om hindersprövning.  Det är nödvändigt för att genomföra en giltig vigsel. Intyget räcker i 4 månader.

Ta med hindesprövningsintyg och vigselintyg till mötet med prästen.