Foto: Sofia Arman

Kattnäs kyrka

Längs slingriga vägar ett stenkast utanför Gnesta hittar vi Kattnäs kyrka belägen på en kulle med vattnet bara ett hundratal meter bort.

Kattnäs kyrka har rötterna i 1100-talet  men började ta sin nuvarande form kring år 1250. Orgeln i kyrkan är kyrkans första och enda orgel, den har rötterna i slutet av 1800-talet.  I vår onlinepublicerade folder som du finner längre ner på sidan kan du läsa mer om kyrkans historia.

Det är församlingens minsta kyrka där ca 70 personer får plats. Kyrkan används idag för förrättningar, gudstjänster och musikevenemang under sommartid.

Kommer du i rullstol behöver du assistens, backen upp mot kyrkan är lång och brant. Vi har en ramp för rullstolar vid entrén. Ljudanläggning med hörslinga finns att tillgå i kyrkan.

Kattnäs kyrka
Kattnäs
646 91 GNESTA

Buss 543 med Sörmlandstrafiken tar dig till hållplats Kattnäs Kyrka, därefter en prommenad om ca 500 meter.