Vreta klosters församling

Välkommen till Vreta klosters församling! Här kan du fira gudstjänst, fika på caféet, sjunga i kör eller träffas på någon av alla de mötesplatser som finns i församlingen.

Dagens infoträff om resa till Taizé är framflyttad. Datum och tid meddelas senare.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att vi alla ska kunna äta oss mätta. Vi lever under samma himmel, men delar inte lika på jordens resurser. Tillsammans kan vi förändra det! Fastan är den tid på året som vi får möjlighet att själva avstå något för att kunna dela med oss till andra.

Majs är ett av världens vanligaste sädesslag. På våra middagstallrikar är den ofta ett trevligt tillbehör, på andra platser kan den vara skillnaden mellan liv och död. Samtidigt är majsodlingarna sårbara för både klimatförändringar och för ekonomiska intressen. Men när majsen odlas i småskaliga jordbruk kan den ge skördar som räcker både till att mätta familjer och till försäljning. Med fler småskaliga jordbruk kan fler människor gå och lägga sig mätta.

För 150 kr kan till exempel en jordbrukare i Sydsudan bli självförsörjande på majs. Ge en gåva och var med i kampen för allas rätt till mat!

Swisha din gåva till 900 1223

En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en kvinna.

Vill du prata med någon

Församlingens diakon och präster erbjuder samtal (kostnadsfritt). Samtal sker under tystnadsplikt.

Församlingstidningen Kyrkbacken

Fyra nummer per år delas ut till alla hushåll i Vreta kloster-området.

Gudstjänster

Gud välkomnar alla till gudstjänst. Vi får komma som vi är, med våra egna rörelser och uttryck.

Dop – bröllop – begravning

Kyrkan vill finnas med i alla skeden i livet – glädje och sorg, fest och vardag.

Medlem i Svenska kyrkan

Alla som döps blir medlemmar i Svenska kyrkan. Det går också att anmäla att man önskar bli medlem.

Behöver du stöd?

Kyrkan finns för dig när livet känns svårt. Här erbjuds samtal, själavård, hembesök, sjukbesök och viss ekonomisk hjälp.

Kyrkorna är öppna i samband med gudstjänst, se kalendern. Vreta klosters kyrka och Allhelgonakyrkan kan man besöka även andra tider. Läs mer om kyrkorna nedan!