Foto: Magnus Aronsson

Bröllop

För många är bröllopet den största händelsen i livet. Det är något stort att vilja leva med en annan människa i en livslång relation och be om Guds välsignelse över äktenskapet.

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans. Vigselakten i sig är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss. Gud är kärleken och all kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud.

Stor fest eller enkel högtid

Ofta planeras bröllopet långt i förväg. Men vigseln i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Det är gratis om man är medlem i Svenska kyrkan. Man tar med id-handlingar utöver intyg om hindersprövning och vigselblankett från hemförsamlingen. Förutom brudparet behövs egentligen bara vigselförrättaren och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig.

Heligt förbund

Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften ”inför Gud och i denna församlings närvaro”, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet. Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten.

Hindersprövning

Innan man kan gifta sig måste man ansöka om hindersprövning hos Skatteverket.

Egentligen behövs bara präst, två vittnen, hindersprövning och id-handlingar för att gifta sig.

Planera och boka bröllop

Vreta klosters kyrka, Allhelgonakyrkan, Ljungs kyrka, Stjärnorps kyrka och Flistads kyrka hör till Vreta klosters församling. De är alla möjliga att gifta sig i.

Tider

Församlingens vigseltider är lördagar 12.00, 14.00 och 16.00.

Hur lång tid tar vigseln?

I Vreta klosters församling räknar vi med att vigselgudstjänsten tar ungefär 30-45 min, och att kyrka, präst, musiker och kyrkvaktmästare finns i tjänst för er under denna tid.

Vid planeringen räknar vi med minst en timme mellan vigslarna, så att ingen skall drabbas av eventuella förseningar, till exempel att de tidigare bröllopsgästerna inte hunnit ut efter föregående vigsel.

Brudkronor finns att låna. Foto: Hanna Hummelbo

Boka vigsel

Vigsel bokas på församlingsexpeditionen i Ljungsbro. Då har man också möjlighet att ställa ­frågor om praktiska ting. Vigseln är gratis om någon i paret är medlem i Svenska kyrkan. Har ni frågor om vigseln, kontakta gärna någon av prästerna.

Vigselsamtal

Inför vigseln tar tjänstgörande präst kontakt med er för samtal och planering av vigselgudstjänsten. Då finns möjlighet att framföra önskemål. Tillsammans skapar ni en äkta och sann högtid. Ordningen för vigselgudstjänsten finns i psalmboken eller här.

Musik

I vigseln ingår ingångsmusik, två-tre psalmer samt utgångsmusik. Särskilda önskemål om musikinslag rådgörs om med tjänstgörande präst och musiker. Eventuellt merarbete och kostnader för extra noter debiteras efteråt.

Brudkronor

I församlingen finns flera brudkronor att låna till vigseln. Vill du se på dem, kontakta församlingsexpeditionen för att boka tid.

Smycka kyrkan

Om ni vill smycka kyrkan på något särskilt sätt, kan det behöva samordnas med andra brudpars önskemål. Det är också viktigt att tänka på allergiker, och till exempel undvika björk. Kontakta vaktmästeriet vid frågor.

Bröllopsfest

Det finns möjlighet att hyra något av församlingshemmen för bröllopsfest. Stefans­gården, Bergs församlingshem, Ljungs församlingshem, Flistads församlingshem och Stjärnorps sockenstuga finns att välja mellan. För mer information och bokning, kontakta församlingsexpeditionen.

Förbön

I församlingens gudstjänster ber man för de nygifta.