Dop – bröllop – begravning

Kyrkan vill finnas med i alla skeden i livet – glädje och sorg, fest och vardag.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop i Vreta klosters församling

Dopet är en Guds gåva till oss. Det är ett tecken på att vi är älskade av Gud. Gud vill dela vårt liv, vår död och vårt liv efter döden.

Bröllop

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans. Vigselakten i sig är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked – döden. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.