Foto: Lotta Sundberg /IKON

Konfirmation i Vreta klosters församling

Alla människor har frågor och funderingar. Men trots att alla går runt och funderar är det lätt att ibland känna sig ensam med sina tankar. "Är det bara jag som känner såhär?" Många upplever konfirmationen som en tid att få pröva sina tankar och växa som människa.

Tonårstiden är en spännande, utmanande och ibland en ganska tuff tid. Man ställs på ett särskilt sätt inför många av livets alla frågor om självbild, relationer, framtiden, liv och död.
Under konfirmationstiden vill vi ge dig utrymme att reflektera över dessa frågor utifrån dina egna tankar och den kristna tron. Vi vill också visa på kristendomens värderingar och förhållningssätt.

Alla är välkomna - det spelar ingen roll om tror, tvivlar eller bara är nyfiken. Man kan vara med i en konfirmationsgrupp utan att konfirmeras.

Vi har en enkel och varierad pedagogik. Den som har det kämpigt i skolan ska inte ha det under konfirmandtiden.
Det finns många olika konfirmandgrupper i Östergötland att välja mellan och tonåringen väljer själv den grupp som passar bäst oavsett var man bor.

I Vreta klosters församling har vi två olika grupper som träffas varannan tisdag och varannan onsdag. Båda grupperna kommer att åka på ett läger under hösten och ett under våren. Höstlägret kommer att vara i Östergötland så gillar man inte att sova borta kan man enkelt bli hämtad av någon vuxen på kvällen.

All konfirmandundervisning i vår församling är gratis.

Måste man vara döpt?
Även de som inte är döpta kan vara med under konfirmandtiden.
För att bli konfirmerad ska man vara döpt, och dopet sker någon gång under konfirmandtiden.

Man kan bli konfirmerad även om vårdnadshavarna inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

I Linköping finns det många olika konfirmandgrupper att välja mellan och du väljer själv den grupp som passar dig bäst, oavsett var du bor. Alla grupper hittar du på www.konfirmandlinkoping.se

Foto: Magnus Aronsson /IKON