Kyrkorådet

Kyrkorådet är församlingens styrelse och är ett beredande och verkställande organ. Nuvarande kyrkoråd är valda för 2022-2025.

Ledamöter

Linda Gerhardsson, Berg
Josefine Andersson, Stjärnorp

Om kyrkorådet

Kyrkorådet utses av kyrkofullmäktige, är församlingens styrelse och är ett beredande och verkställande organ.

Kyrkorådets uppgift är att ha omsorg om församlingslivet och att ansvara för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd: att fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva diakoni och mission. Kyrkorådets uppgift är även att leda och samordna församlingens förvaltning och ha hand om ekonomiförvaltning samt förvalta kyrkans och församlingens egendom.

Kyrkorådet har två utskott: Budgetutskottet samt Fastighets- och kyrkogårdsutskottet.
Kyrkorådet har också en Internationell grupp och en Miljögrupp.

Kyrkorådets sammanträden är inte offentliga, men protokollen finns tillgängliga på församlingsexpeditionen.